Ο Πάρις Κουκουλόπουλος στην εισήγησή τουΕΙΣΗΓΗΣΗ

Πάρι Κουκουλόπουλου

Βουλευτή ΠΑΣΟΚ Ν. Κοζάνης

 

Στο σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

 «Αποκέντρωση, απλοποίηση και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ) 2007-2013 και άλλες διατάξεις».

Η δίνη στην οποία βρίσκεται η πατρίδα μας και το σοκ των αναγκαστικών και επώδυνων μέτρων προκάλεσαν αμηχανία σε πολλούς. Την ίδια στιγμή, έφεραν στην επιφάνεια υπόγεια ρεύματα της ελληνικής κοινωνίας.

·        Η κοινωνία είναι ώριμη και αντιλαμβάνεται την αναγκαιότητα των μέτρων, το ίδιο καθαρά όμως απαιτεί και περιμένει δικαιοσύνη και προοπτική.

·        Η νέα γενιά δηλώνει απερίφραστα ότι εδώ επιθυμεί να ζήσει και να δημιουργήσει.

·        Οι πολίτες απαιτούν να ακούσουν την αλήθεια. Την αλήθεια και τις προτάσεις μας, όχι διαπιστώσεις. Οποιαδήποτε συζήτηση στο Εθνικό Κοινοβούλιο που προσπερνά αυτή την καθολική απαίτηση των πολιτών στερείται νοήματος.

Είναι αλήθεια ότι το δημοσιονομικό πρόβλημα αντιμετωπίζεται αποτελεσματικότερα όχι με περαιτέρω περικοπές μισθών και συντάξεων αλλά με αποφασιστική περιστολή της σπατάλης.

Η διάταξη για το φάρμακο που περιλαμβάνεται στο συζητούμενο νομοσχέδιο οδηγεί σε εξοικονόμηση, περίπου, ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, ετησίως.

Κατά 500 εκατ. ευρώ αναμένεται να μειωθούν οι δαπάνες, επίσης, από την ηλεκτρονική συνταγογράφηση. Είμαστε σε καλό δρόμο.

Η συζήτηση όμως στις αρμόδιες Διαρκείς Επιτροπές υπήρξε αποκαλυπτική. Εμπειρότεροι από μένα συνάδελφοι μίλησαν για μια απ΄ τις κορυφαίες στιγμές του Κοινοβουλίου.

  Ένα και δύο και περισσότερα δις ευρώ κατ΄ έτος μπορούν να εξοικονομηθούν αν μπει τέλος στην κλεπτοκρατία γύρω από το δημόσιο αγαθό της υγείας.

Αρκεί να προχωρήσουμε γρήγορα και χωρίς αναστολές στα επόμενα βήματα.

-     Την πλήρη ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών υγείας

-     Την καθιέρωση συνταγογράφησης δραστικής ουσίας αντί της εμπορικής της ονομασίας

-     Το άνοιγμα του φακέλου των διαγνωστικών πράξεων, τόσο των μικροβιοπαθολογικών όσο και των απεικονιστικών.

 

Είναι αλήθεια ότι 80% του ΕΣΠΑ πάει στην Περιφέρεια.

Αυτό όμως δε σημαίνει τίποτα.

Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της ΕΣΥΕ το 2007 στην Αττική αναλογεί το 50% του ΑΕΠ της χώρας.

Στο μέσο κάτοικο του Λεκανοπεδίου αντιστοιχεί διπλάσιο ΑΕΠ από το μέσο κάτοικο της υπόλοιπης Ελλάδας.

Η υπερσυγκέντρωση πλούτου, δύναμης και ανθρώπων στην  πρωτεύουσα μας συναντάται μόνο σε τριτοκοσμικές χώρες και οδηγεί τη χώρα σε μια καταστροφική πορεία που πρέπει να ανακοπεί.

Διαφορετικά σε ορατό χρόνο η Αθήνα θα μετατραπεί σε πρωτεύουσα χωρίς ενδοχώρα και η Ελλάδα σε χώρα «μετρίων».

Η ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη δεν προκύπτει από το ΕΣΠΑ γιατί σε ετήσια βάση οι πόροι του αντιστοιχούν μόλις στο 1,5% του ΑΕΠ.

Απαιτούνται ριζικές τομές αποκέντρωσης και αναδιάταξη λειτουργιών και προτεραιοτήτων με επίκεντρο το σύγχρονο κράτος.

 

Είναι αλήθεια τέλος πως για το ΕΣΠΑ πρέπει να κρατάμε μικρό καλάθι.

Με κριτήριο αναγωγής το ΑΕΠ της χώρας, το ΕΣΠΑ είναι ισοδύναμο με το 38% του Γ΄ ΚΠΣ (καταθέτω σχετικούς πίνακες).

Η βασική αιτία για την εξέλιξη αυτή βρίσκεται στην άρνηση, κυρίως, των Γερμανών να αυξηθεί ο κοινοτικός προϋπολογισμός μετά τη διεύρυνση της Ε.Ε.

Η στάση της Γερμανίας στο πρόβλημα της Ελλάδας σήμερα δεν είναι καινοφανής.

Όλα τα παραπάνω δεν καθιστούν δευτερεύον ζήτημα την ανάγκη επιτάχυνσης στην υλοποίηση του ΕΣΠΑ.

Στη σημερινή συγκυρία πρόκειται για ένα πολύτιμο εργαλείο για τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας που δοκιμάζεται σκληρά και επιπλέον επειδή το ΕΣΠΑ δεν μας επιβαρύνει δημοσιονομικά είναι από μια άποψη και αναντικατάστατο.

Γι΄ αυτό πρέπει να τρέξει.

Ακριβώς αυτό το στόχο υπηρετεί το συζητούμενο νομοσχέδιο.

Η μέθοδος που υιοθετείται για να επιτευχθεί ο στόχος είναι η αποκέντρωση στην υλοποίηση, η απλούστευση των διαδικασιών και η απομείωση της γραφειοκρατικής δομής που έχει δημιουργηθεί.

Με το νομοσχέδιο επέρχονται σημαντικές αλλαγές.

--    Καταργείται η χρονοβόρα διαδικασία του συντονισμού

--    Εναρμονίζεται ο προληπτικός έλεγχος με τους κοινοτικούς κανονισμούς

--    Απλουστεύεται η επικαιροποίηση των μελετών

--    Αποδεσμεύονται εφ΄ άπαξ τα κονδύλια που αφορούν την ωρίμανση των έργων

--    Δίνεται προτεραιότητα στα ώριμα έργα

--    Ενισχύονται οι τομείς υγείας και τουρισμού

--    Μπαίνει φραγμός στον ασφυκτικό έλεγχο των Υπουργείων στις Περιφέρειες

--    Καταργούνται άχρηστες, δαπανηρές και γραφειοκρατικές δομές όπως οι 13 ΑΟΠ Α.Ε. και η αμειβόμενη επιτροπή εμπειρογνωμόνων

--    Προβλέπεται η διαδικασία για τον αποφασιστικό περιορισμό των Ε.Φ.Δ.

--   Τίθενται οι βάσεις για την ομαλή μετάβαση στο νέο θεσμικό τοπίο που δημιουργείται με το πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ γι΄ αυτό και καταργούνται τόσο η ΝΟΜΟΣ Α.Ε. όσο και η ΔΗΜΟΣ Α.Ε.

--    Άφησα τελευταία την πιο σημαντική τομή που αφορά την άμεση αποκέντρωση πόρων και της ευθύνης υλοποίησης στα περιφερειακά και τομεακά προγράμματα.

Η κρίσιμη αυτή αλλαγή περνά μέσα από τις Ε.Σ.Υ.

Σημειώνω με έμφαση ότι εδώ βρίσκεται το κλειδί για την επιτυχή έκβαση της προσπάθειας. Οι Ε.Σ.Υ. μέσα στο επόμενο δίμηνο πρέπει να έχουν υπογραφεί, όπως δεσμεύτηκε η Υπουργός στη Διαρκή Επιτροπή.

            Στο σημείο αυτό θεωρώ υποχρέωση μου να κάνω γνωστά στην Εθνική Αντιπροσωπεία κάποια γεγονότα που είναι αποκαλυπτικά.

Αναφέρθηκα ήδη στο ύψος του ΕΣΠΑ που είναι ισοδύναμο με το 38% του Γ΄ ΚΠΣ.

Με το Ν. 3614 που σήμερα τροποποιούμε στήθηκε μια απίστευτη δομή από την Κυβέρνηση της Ν.Δ.

Για τη διαχείριση και παρακολούθηση της υλοποίησης του Γ΄ ΚΠΣ δημιουργήθηκαν 33 δομές- ειδικές υπηρεσίες και στελεχώθηκαν με 1.192 εργαζομένους.

Για τη διαχείριση του ΕΣΠΑ στήθηκε ένας απίστευτος λαβύρινθος με 121 δομές και 3.763 εργαζόμενους!!!

Καταθέτω σχετικά στοιχεία στα πρακτικά της Βουλής.

Πώς να χαρακτηρίσουμε αυτή την ασύλληπτη πραγματικότητα;

Οι αριθμοί δείχνουν την αλήθεια γυμνή. Και όταν μιλούν οι αριθμοί τα λόγια περιττεύουν.

Κάπως έτσι φτάσαμε στη μηδενική απορρόφηση του ΕΣΠΑ.

Κάπως έτσι το έλλειμμα οδηγήθηκε σε εκτροχιασμό.

Κάπως έτσι βιώνουμε τον εφιάλτη της χρεωκοπίας.

Με το συζητούμενο νομοσχέδιο μπαίνει τέλος σ΄ αυτό τον κατήφορο.

Δεν είναι όμως μόνον αυτό.

Ο εξορθολογισμός της δομής διαχείρισης του ΕΣΠΑ σύμφωνα με τους μετριότερους υπολογισμούς οδηγεί σε εξοικονόμηση τουλάχιστον 100 εκατ. ευρώ ετησίως.

Αναφέρομαι στα επιδόματα που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι στις ειδικές υπηρεσίες διαχείρισης και στους ενδιάμεσους φορείς.

Αυτό το ποσό δεν περιλαμβάνεται στο Π.Σ.Α. και δεν είναι το μόνο.

Οι θύλακες με αδικαιολόγητα υψηλά επιδόματα στο δημόσιο είναι πολλοί.

Με συστηματική και υπεύθυνη δουλειά μπορούμε πιο γρήγορα απ΄ ό,τι φαίνεται να απαλλάξουμε όλους τους χαμηλόμισθους απ΄ τον βρόγχο της μείωσης του 14ου μισθού.

Είναι σίγουρο ότι η κοινωνία απαιτεί να πληρώσουν όλοι. Ο καθένας ανάλογα με τα πραγματικά του εισοδήματα και όχι αυτά που εμφανίζονται στις δηλώσεις. Αυτό είναι το σωστό.

Αν πιστεύουμε όμως ότι πρέπει να μπει τέλος στην ευημερία που στηρίζεται σε δανεικά.

 

 

Αν θέλουμε να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά στο καθολικό αίτημα για δικαιοσύνη.  

Αν πιστεύουμε ότι δεν ήρθε η καταστροφή αλλά το τέλος μιας εποχής.

Τότε τίποτα δεν πρέπει να μείνει όπως είναι.

Όλα θέλουν μια καινούργια ματιά.

Η προσπάθεια πρέπει να είναι συνολική.

Ό,τι κάνουμε, να το κάνουμε καλύτερα.

Μόνον έτσι θα βγούμε απ΄ το σημερινό αδιέξοδο.

Μόνον έτσι θα οικοδομήσουμε στέρεες βάσεις για την ανάπτυξη και την ευημερία.

Μόνον έτσι θα δώσουμε τόπο στη νέα γενιά που ασφυκτιά.