ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Μέλος Εκτελεστικού Πολιτικού Συμβουλίου Κινήματος Αλλαγής

Newsletters

Γράψτε το email σας και πατήστε το πλήκτρο subscribe για να εγγραφείτε στα newsletters
Τηρείται ο "GDPR", ο νέος κανονισμός Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (EE 2016/679).
Please wait

Σελίδα στο Facebook

Twitter

radio spech

 
 

Σύνδεσμοι

parliament logo  pasok logo  facebook logo twitter logo

Εκλογές 2015

ΠΑΣΟΚ. Κρατάμε ψηλά την ευθύνη.

2005

Η συνέντευξη του Προέδρου της ΚΕΔΚΕ

ΠΑΡΙ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ-Δημάρχου Κοζάνης 

Οι απαντήσεις:

     1. Χωρίς καμιά αμφιβολία το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι Δήμοι είναι το οικονομικό. Το πρόβλημα δεν προέκυψε φυσικά ξαφνικά αλλά είναι αποτέλεσμα μιας πολύχρονης περιοριστικής πολιτικής, με παρακράτηση θεσμοθετημένων πόρων της αυτοδιοίκησης, καθώς και με τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων χωρίς τους αναγκαίους για την άσκηση τους πόρους. Δεν  έλειψαν φυσικά και οι λανθασμένες επιλογές  αιρετών, που δεν είχαν την παραμικρή σχέση με τις πραγματικές δυνατότητες του Δήμου τους, με αποτέλεσμα να τον οδηγήσουν σε περιπέτειες, αλλά η περίπτωση αυτή συνιστά μειοψηφία.

Σε κάθε περίπτωση, η καθολικότητα του φαινομένου του οικονομικού προβλήματος δείχνει ότι πρέπει να αναζητήσουμε την εξήγηση του προβλήματος σε καθολικές και ενιαίες αιτίες οι οποίες είναι αυτές που προανέφερα.

Το δεύτερο μεγαλύτερο πρόβλημα που, κατά τη γνώμη μου διαχρονικά είναι και το σοβαρότερο, είναι η ελλιπής στελέχωση. Πρόβλημα το οποίο σε πολλές περιπτώσεις μικρομεσαίων Δήμων αποδείχτηκε καθοριστικό αφού πρακτικά οδήγησε στον αποκλεισμό τους απ΄ το Γ΄ ΚΠΣ, ένα σοβαρό εργαλείο χρηματοδότησης για νέες δραστηριότητες και έργα. Θα  αναδειχθεί δε σε ακόμα σοβαρότερο πρόβλημα στο μέλλον, μιας και κατά τη γνώμη μου η ελληνική αυτοδιοίκηση δεν μπορεί παρά ν΄ αναζητήσει το δρόμο της σύγκλισης με την ευρωπαϊκή αυτοδιοίκηση μέσα από την άντληση ιδίων εσόδων.

Σ΄ αυτή την περίπτωση, οι Δήμοι χωρίς στελέχωση δεν μπορούν ν΄ ανοίξουν τέτοιους δρόμους.

 Το όραμα και η προοπτική της Αυτοδιοίκησης δεν μπορεί παρά να ΄ναι η σύγκλιση με την ευρωπαϊκή, η δημιουργία δηλαδή ενός σύγχρονου ελληνικού κράτους που για να΄ ναι ασύγχρονο δεν μπορεί παρά να ΄ναι αποκεντρωμένο και με ισχυρούς θεσμούς αυτοδιοίκησης. Έχει μεγάλη σημασία να τονίσουμε ότι οι στόχοι αυτοί χρόνο το χρόνο, τα τελευταία χρόνια, έχουν τελικά υιοθετηθεί από το σύνολο των αιρετών και αυτή η συγκεκριμένη προοπτική που θα πρέπει να συμπληρωθεί με τη μετεξέλιξη του β΄ βαθμού σε περιφερειακή αυτοδιοίκηση, έχουν τύχει πρωτοφανούς αποδοχής από το σύνολο των αιρετών στο πρόσφατο συνέδριο μας στην Κρήτη.

    2. Οι συμβασιούχοι που απασχολούνται στην Τ.Α. χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες.

 Σ΄ αυτούς που έχουν προσληφθεί για να εξυπηρετήσουν πραγματικά πάγιες και διαρκείς ανάγκες των Δήμων. Για αυτούς δεν υπάρχει το παραμικρό πρόβλημα καθώς μια μικρή δαπάνη προστίθεται στους Δήμους από τη μετατροπή των συμβάσεων, αλλά από την άλλη το μεγάλο κέρδος για την αυτοδιοίκηση είναι ότι έχει με μια σχέση μονιμότερης εργασίας και συνεργασίας, συγκεκριμένους εργαζομένους για το σύνολο των υπηρεσιών της.

Εκεί που υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με τους συμβασιούχους είναι με εκείνους , των οποίων τις συμβάσεις μετατρέπει σε αορίστου χρόνου το διάταγμα και οι οποίοι ανήκουν στις λεγόμενες μεταφερόμενες αρμοδιότητες.

Αναφέρομαι συγκεκριμένα στους σχολικούς φύλακες, στους εργαζόμενους στα ΚΕΠ, στο πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι και βέβαια στις προνοιακές δομές του Γ΄ ΚΠΣ που έρχονται από πίσω.

 Κοντά σ΄ αυτά αν προσθέσουμε και τη δημοτική αστυνομία, που είναι μια νέα αρμοδιότητα, το πρόβλημα των συμβασιούχων αθροίζεται σ΄ ένα σύνολο που υπερβαίνει τις 30.000 εργαζομένους οι οποίοι σχετίζονται άμεσα και καθαρά με μεταφορά αρμοδιοτήτων. Είναι ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να επιλυθεί γιατί η αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να σηκώσει ένα τέτοιο βάρος λόγω και της οικονομικής της δυσπραγίας. Δεν είναι περιττό βέβαια να τονίσουμε πως κάτι τέτοιο το απαγορεύει ρητά και το Σύνταγμα. Μέχρι τώρα έχουμε έναν ικανοποιητικό διάλογο με το Υπουργείο Εσωτερικών όχι όμως ικανοποιητικά αποτελέσματα στο ζήτημα αυτό, το οποίο όπως φαίνεται, θα μας ακολουθήσει ως πρόβλημα για τα επόμενα 3 με 4 χρόνια. 

     3. Το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ έχει αρκετά σημεία που μπορεί κανείς να εστιάσει την κριτική του, με σοβαρότερο το ότι στην κεντρική του διαχείριση δεν συμμετέχει η αυτοδιοίκηση μέσω της ΚΕΔΚΕ. Είναι επίσης αρκετά συγκεντρωτική και δαιδαλώδης η διαδικασία ένταξης έργων και επίσης  η κρατική συμμετοχή, η συμμετοχή των Υπουργείων, είναι μόλις στο 26% του προγράμματος ενώ θα έπρεπε να είναι το 50%.

 Ξεκινώντας απ΄ το τελευταίο σημείο πρέπει να τονίσω ότι συγκρινόμενο με το πρόγραμμα ΕΠΤΑ, που ήταν το ανάλογο πρόγραμμα που υπήρχε μέχρι τώρα, είναι σαφώς βελτιωμένο γιατί στο ΕΠΤΑ δεν υπήρχε παρά μόνο μικρή κρατική συμμετοχή. Πρέπει να σημειώσω ότι τελικά βρέθηκε ένα σημείο σύγκλισης με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΣΔΔΑ και στην πρώτη φάση του προγράμματος παρακάμπτονται οι δύσκολες διαδικασίες για τις οποίες μίλησα νωρίτερα . Έτσι το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ αναμένεται το επόμενο δίμηνο να ξεκινήσει και να αναδειχθεί σε μια συγκεκριμένη παράμετρο ανάπτυξης για όλη τη χώρα και ιδιαίτερα για την ελληνική περιφέρεια που είναι και ο μεγάλος ωφελημένος αυτού του προγράμματος.

Επειδή υπήρξαν και πολλές ενστάσεις από συναδέλφους της Αττικής και της Θεσσαλονίκης πρέπει να πω ότι στο προηγούμενο πρόγραμμα, στο ΕΠΤΑ, δεν προβλεπόταν χρηματοδότηση για τους μη Καποδιστριακούς Δήμους. Παρ΄ όλα αυτά με τη συναίνεση της Αυτοδιοίκησης έχουν δοθεί ποσά και στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, νομίζω πολύ σωστά. Αν μάλιστα γινόταν αποδεκτές οι προτάσεις της ΚΕΔΚΕ στο σύνολο τους τα ποσά αυτά θα ήταν ακόμα πιο ικανοποιητικά. Σε κάθε περίπτωση αυτό που έχει σημασία είναι να ξεκινήσει το πρόγραμμα και αυτό έλεγε η ομόφωνη απόφαση του συνεδρίου μας στην ΚΡΗΤΗ και φαίνεται πως βρισκόμαστε στα πρόθυρα της έναρξης του.

 4. Στη συνάντηση με τον κ. Σουφλιά για το Γ΄ ΚΠΣ υπήρξαν δεσμεύσεις οι οποίες αναμένουμε να υλοποιηθούν. Υπήρξε δέσμευση απ΄ τον Υπουργό για την υλοποίηση μιας σειράς πρωτοβουλιών μέχρι τέλους Γενάρης. Μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει κάποια υλοποίηση και αναμένουμε. Σε ό,τι αφορά τα ζητήματα των απαλλοτριώσεων και αναπλάσεων που έχουν σχέση με την περιουσία του ΕΟΤ  έχουμε κάνει ήδη συνάντηση με τον Υπουργό Τουρισμού, τον κ. Αβραμόπουλο και αναμένεται μέσα στο Φεβρουάριο να επισκεφτεί το Δ.Σ. της ΚΕΔΚΕ και να προβεί σε ανακοινώσεις για μια σειρά θέματα στα οποία συναντάτε το Υπουργείο Τουρισμού με την ΤΑ. και αναμένεται απάντηση και στο συγκεκριμένο ζήτημα.

  5. Η σχέση Τοπικής και Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης είναι σε γενικές γραμμές μια σχέση συνεργασίας. Είναι πολλές οι πρωτοβουλίες που έχουμε πάρει από κοινού με τελευταία και πιο πρόσφατη την πρωτοβουλία ΚΕΔΚΕ- ΕΝΑΕ, σε συνεργασία με ΓΣΕΕ, για τη συγκρότηση ενός δικτύου κοινωνικής αλληλεγγύης με επίκεντρο τα παιδιά  στην Ν.Α. Ασία, πλαισιώνοντας τη UNICEF.

Ωστόσο πρέπει βέβαια να πω ότι η καθαρή θέση του συνεδρίου μας στην Κρήτη για τη θεσμοθέτηση της  αιρετής περιφρειακής αυτοδιοίκησης, που δεν έκανε τίποτα άλλο απ΄  το να επαναλάβει τη σταθερή θέση της Τ.Α. απ΄ το ΄97 μέχρι σήμερα, φαίνεται ότι δημιούργησε κάποια ενόχληση, όχι σε επίπεδο ηγεσίας ΕΝΑΕ, αλλά μεταξύ ορισμένων Νομαρχών. Η θέση μας λοιπόν για μετεξέλιξη του β΄ βαθμού σε περιφερειακή αυτοδιοίκηση κριτικαρίστηκε έντονα από πάρα πολλούς αιρετούς. 

 Δεν πιστεύω ωστόσο ότι αυτή η αντιπαράθεση εφόσον γίνεται στα πλαίσια ενός δημοκρατικού διαλόγου και ενός συγκεκριμένου πολιτικού πολιτισμού, μπορεί να σκιάσει τις σχέσεις ανάμεσα στα δύο κορυφαία όργανα που κοινό σκοπό έχουν το αποκεντρωμένο κράτος με ισχυρούς θεσμούς αυτοδιοίκησης, την εξυπηρέτηση του πολίτη και εν τέλει την ανάπτυξη της χώρας μας.                 

         1.    Συμμερίζομαι την αγωνία των αιρετών που γεννά τέτοιες σκέψεις και έχει σχέση με την κακή οικονομική κατάσταση των Δήμων και Κοινοτήτων όλης της χώρας. Μεταφράζοντας αυτή την υπαρκτή σκέψη και αγωνία όλων των αιρετών θα έλεγα ότι καμιά εξέλιξη στα δημόσια οικονομικά δεν πρέπει να επηρεάσει την αυτοδιοίκηση αλλά να συμβεί το ακριβώς αντίθετο. Να βάλουμε όμως τα πράγματα σε μια σειρά. Είναι γνωστό ότι το οικονομικό πρόβλημα της αυτοδιοίκησης είναι κάτι που επισκιάζει μια σειρά άλλα θέματα και δεν επιτρέπει στο θεσμό και στους αιρετούς να κάνουν βήματα μπροστά για να προχωρήσει και στην πατρίδα μας, όπως σ΄ όλη την Ευρώπη, η υπόθεση αποκέντρωση και αυτοδιοίκηση. Οι λόγοι που οδήγησαν σ΄ αυτή την κατάσταση είναι πολλοί αλλά αξίζει ν΄ απαριθμήσουμε δύο. 

Ο πρώτος λόγος έχει σχέση με ελλιπή απόδοση πόρων.

Δεν εφαρμοζόταν οι Νόμοι, δηλαδή δεν αποδίδονταν προς την αυτοδιοίκηση οι πόροι που δικαιούνταν απ΄ τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι αυξήθηκε μεταξύ 1996 και 2003 το λειτουργικό κόστος των Δήμων. Θα σας αναφέρω απλώς πως μέσα σ΄ αυτά τα 6-7 χρόνια υπερδιπλασιάστηκε το λειτουργικό κόστος των Δήμων, χωρίς να υπάρξουν νέες προσλήψεις. Υπερδιπλασιάστηκε όμως η δαπάνη για τη μισθοδοσία. Αυτές οι δύο εξελίξεις οδήγησαν σ΄ ένα εκρηκτικό πρόβλημα που ακυρώνει κάθε προσπάθεια για κάτι καλύτερο και για καινούργιες πρωτοβουλίες στο χώρο της αυτοδιοίκησης.

Οι συντονισμένες προσπάθειες της ΚΕΔΚΕ για την επίλυση αυτού του προβλήματος απέδωσαν διότι και με την προηγούμενη αλλά και με τη σημερινή Κυβέρνηση καταφέραμε τόσο το 2004,   με τον προϋπολογισμό της προηγούμενης Κυβέρνησης, όσο και με αυτόν του 2005, με τη σημερινή Κυβέρνηση, να περιορίσουμε το πρώτο σκέλος του προβλήματος, δηλαδή τη μη εφαρμογή των Νόμων.

 Έτσι τα έτη 2004 και 2005 είχαμε πολύ μικρή υστέρηση στην απόδοση των πόρων που προβλέπουν οι Νόμοι. Ήρθαμε δηλαδή πολύ κοντά στους νομοθετημένους πόρους. Η πραγματικότητα όμως λέει ότι το πρόβλημα τελικά δεν ξεπερνιέται έτσι εύκολα.

Ακριβώς γι΄ αυτό και λέω πως, όποια και αν είναι η πορεία των δημοσιονομικών στη χώρα η αυτοδιοίκηση δεν πρέπει να επηρεαστεί γιατί στην ουσία κινδυνεύει το οικοδόμημα της και δε συμφέρει τη χώρα και τους πολίτες, να καταρρεύσει. Ένα σύγχρονο κράτος μπορεί και πρέπει να βασίζεται στις θεμελιώδεις αρχές της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης γιατί μόνο έτσι μπορεί να είναι ένα κράτος αποτελεσματικό, ένα κράτος που παρέχει υψηλού επιπέδου στους πολίτες, ένα κράτος πιο κοντά στο ευρωπαϊκό κεκτημένο.

     2.    Για τους παρακρατηθέντες πόρους ο διάλογος έχει προχωρήσει και η κυβέρνηση αποτύπωσε τη δική της εκτίμηση. Τις επόμενες μέρες ολοκληρώνει τη δική της εκτίμηση η ΚΕΔΚΕ. Στην τελευταία μας συνεδρίαση πήραμε μια σημαντική απόφαση. Να το κλείσουμε αυτό το θέμα, με διάθεση να βρεθούμε κοντά στη συμφωνία για το ύψος των παρακρατηθέντων και από εκεί και πέρα να βρούμε μια διαδικασία σταδιακής απόδοσης τους. Πρέπει να πούμε ότι ο Υπουργός κ. Παυλόπουλος σε πρόσφατη συνάντηση μας επανέλαβε ότι προς το τέλος της φετινής χρονιάς θ΄ αρχίσει η σταδιακή απόδοση των παρακρατηθέντων με τη μορφή των ομολόγων. Έχουμε αρκετό δρόμο σ΄ αυτό το θέμα αλλά σε κάθε περίπτωση, ακριβώς για τους λόγους που μνημονεύτηκαν στην πρώτη απάντηση, η ΚΕΔΚΕ προσπαθεί να αξιοποιήσει τη δυνατότητα που δίνει μια συγκεκριμένη κυβερνητική δέσμευση που υπήρξε στο επίπεδο του Πρωθυπουργού. 

    3.    Υπάρχει όντως ένα πρόβλημα. Μετά την εκλογή της νέας κυβέρνησης, δειλά, δειλά, απ΄ την πλευρά  της παράταξης που πρόσκειται σ΄ αυτή, ξεκίνησαν κάποιες σημειακές απουσίες ή ελλιπείς παρουσίες που στις τελευταίες συνεδριάσεις έχουν πάρει έναν χαρακτήρα όντως ανησυχητικό. Το πρόβλημα τέθηκε στην τελευταία μας συνεδρίαση και νομίζω πως πρώτα απ΄ όλα είναι ένα ζήτημα συνέπειας όλων των συναδέλφων, ανεξαρτήτως παραταξιακής ένταξης, Οι συνάδελφοι μας, μας ψήφισαν όλους, και τους 30 εκλεγμένους που διοικητικού συμβουλίου, για να υπερασπιζόμαστε τα συμφέροντα όλων των δήμων της χώρας. Από εκεί και πέρα αν θέλουμε να αναλύσουμε περισσότερο αυτό το φαινόμενο και να πάμε ένα βήμα πιο πέρα, πιστεύω ότι το συγκεκριμένο πρόβλημα αναδεικνύει τον αναχρονιστικό χαρακτήρα με το οποίο λειτουργούν οι θεσμοί στην πατρίδα μας, όπου οι έννοιες του ημετέρου έχουν καταργηθεί στα λόγια αλλά καθόλου στην πράξη.

     4.    Με βάση τις κυβερνητικές δεσμεύσεις έχει καθυστερήσει και πολύ μάλιστα. Όταν ο Υπουργός κ. Παυλόπουλος μας ανακοίνωσε το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου του 2004 την πρόθεση του να αξιοποιήσει τη δουλειά που είχε γίνει από την προηγούμενη Κυβέρνηση και την ΚΕΔΚΕ και να ολοκληρώσει το νέο Κώδικα μέχρι τα τέλη του 2004, του είχαμε απαντήσει ότι δεν είναι εφικτό κάτι τέτοιο. Σήμερα ο Υπουργός δεσμεύεται ότι μέχρι 30/6/2005  θα έχει ολοκληρωθεί ο νέος Κώδικας, κάτι που νομίζω ότι θα πρέπει να γίνει μολονότι βλέπω ότι θα δύσκολο να είμαστε συνεπείς σ΄ αυτή την ημερομηνία.

Ο λόγος της όλης καθυστέρησης είναι ότι η επιτροπή ξεκίνησε και ξαναβλέπει τα θέματα του Κώδικα άρθρο, άρθρο. Από την πλευρά της ΚΕΔΚΕ θα ήθελα να τονίσω τα εξής. Εμείς θέλουμε απ΄ το νέο Κώδικα να αποτυπώσει μια νέα πραγματικότητα που θα δώσει μια νέα δυναμική ώθηση στους ΟΤΑ και σ΄ αυτή την κατεύθυνση δουλεύουν οι εκπρόσωποι μας και τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα είναι ικανοποιητικά. Σε κάθε περίπτωση ο Κώδικας δεν πρέπει να καθυστερήσει άλλο γι΄ αυτό ακριβώς το λόγο έχουμε θέσει, και στον Υπουργό προσωπικά αλλά και ενώπιον της Βουλής των Ελλήνων, ότι είμαστε αντίθετοι σε επιμέρους αποσπασματικές ρυθμίσεις θεμάτων, τέτοιες που ρυθμίζει κατά τα άλλα ο Κώδικας. Κάτι τέτοιο, αντικειμενικά, μας πάει πίσω.  

    5.    Αναφέρεστε σε αρμοδιότητες που μεταφέρονται στην αυτοδιοίκηση και σύμφωνα με ρητή επιταγή του Συντάγματος θα πρέπει να καλυφθούν οι απαραίτητοι πόροι της άσκησης αυτών των αρμοδιοτήτων. Κάτι ανάλογο ισχύει  και για το κόστος μονιμοποίησης συμβασιούχων σ΄ αυτές τις δομές, που μέχρι τώρα χρηματοδοτούνταν από το κράτος . Αυτή τη στιγμή υπάρχει πρόβλημα πόρων για τους φύλακες, τις προνοιακές δομές, τη βοήθεια στο σπίτι και είναι γνωστό πως οι εργαζόμενοι αυτοί βαδίζουν για μονιμοποίηση. Έχουμε ξεκινήσει μια συμφωνημένη αλληλογραφία με το Υπουργείο Εσωτερικών για να προσδιορίσουμε από τώρα ποιες θεωρεί το Υπουργείο πως είναι μεταφερόμενες αρμοδιότητες, για τις οποίες θα πρέπει να βρει τρόπο να εξασφαλίσει και τους πόρους όπως επιτάσσει το Σύνταγμα. Σε κάθε περίπτωση απ΄ την πλευρά της ΚΕΔΚΕ δεν είναι δυνατόν να υπάρξει αποδοχή μονιμοποίησης συμβασιούχων χωρίς πόρους και αναφερόμαστε σε συμβασιούχους που μέχρι σήμερα πληρώνονταν απ΄ τον κρατικό προϋπολογισμό. Σε ό,τι αφορά τη δημοτική αστυνομία συμφωνήθηκε μέχρι τις 31/5 να έχει κλείσει η διαπραγμάτευση για τη συγχρηματοδότηση αυτής της υπηρεσίας. Δεν επιδιώκουμε το 100% της χρηματοδότησης της γιατί αποφέρει και κάποια έσοδα στους Δήμους, διότι θέλουμε να έχουμε μια υπεύθυνη στάση. Εκπτώσεις όμως με το Σύνταγμα δεν είμαστε διατεθειμένοι να κάνουμε, πόσο μάλλον που η οικονομική κατάσταση των Δήμων όλης της χώρας δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο.

     6.   Θίγετε ένα τεράστιο ζήτημα το οποίο με τόλμη και θάρρος το έχουμε ανοίξει εδώ και τρία χρόνια και χωρίς βέβαια καθόλου ενοχές. Πρώτα απ΄ όλα πρέπει να πω πως ο ευρωπαϊκός χάρτης τοπικών αυτονομιών, τον οποίο έχει κυρώσει η Βουλή των Ελλήνων, αναφέρει ρητά ότι οι αιρετοί σε όλες τις βαθμίδες της αυτοδιοίκησης δεν πρέπει να παρέχουν τις υπηρεσίες τους εις βάρος των, καλώς εννοουμένων, προσωπικών τους συμφερόντων. Με βάση αυτή την κατεύθυνση η ΚΕΔΚΕ έχει κάνει δύο ολοκληρωμένες εργασίες.

Η πρώτη αφορά την επανατοποθέτηση του θέματος των αποζημιώσεων των εν ενεργεία αιρετών, με βασική φόρμουλα ότι για πρώτη φορά βλέπουμε το σύνολο των αιρετών και όχι μόνο αυτούς που έχουν υπαλληλική σχέση που για κάποια χρόνια, με προβλήματα βέβαια, διατηρούσαν καθεστώς διπλής ή περίπου διπλής μισθοδοσίας. Θέτουμε το ζήτημα της αξιοπρεπούς αποζημίωσης του συνόλου των αιρετών στην κατεύθυνση ακριβώς του ευρωπαϊκού χάρτη των τοπικών αυτονομιών.

Το συνταξιοδοτικό βεβαίως είναι πολύ σοβαρό θέμα γιατί σήμερα κινείται σε όρια που δεν τιμούν το θεσμό και την ελληνική πολιτεία στο σύνολο της. Έτσι έχει εκπονηθεί ένα άλλο ολοκληρωμένο σχέδιο που αφορά και το συνταξιοδοτικό όλων των αιρετών και βέβαια η Κυβέρνηση σήμερα, όπως και η προηγούμενη, επικαλούμενη δημοσιονομικά προβλήματα, ειδικά για το δεύτερο, δεν το προτάσσει στις προτεραιότητες της. Σε κάθε περίπτωση πάντως η επιδίωξη της ΚΕΔΚΕ είναι αμέσως μετά τον Κώδικα να προωθήσουμε ένα αυτοτελές νομοσχέδιο το οποίο θα επιλύει το σύνολο των προβλημάτων που υπάρχουν τόσο στο επίπεδο της αποζημίωσης των εν ενεργεία αιρετών όσο και, πολύ περισσότερο, του θέματος της συνταξιοδότησης. Θέλω να τονίσω ότι δεν είναι οικονομικό ζήτημα, «συνδικαλιστικού χαρακτήρα»  αλλά αφορά την ίδια την ουσία της καταστατικής θέσης των αιρετών. Ως τι αντιμετωπίζουμε δηλαδή, στην ελληνική πολιτεία της 3ης ελληνικής δημοκρατίας τους αιρετούς στην τοπική αυτοδιοίκηση.

     7.     Η συνεργασία μας με την ΕΝΑΕ είναι σταθερά πολύ καλή παρότι υπάρχουν υπαρκτά προβλήματα τα οποία κανείς δεν πρέπει να παρακάμπτει δια της σιωπής. Το θέμα που κατά καιρούς τίθεται και το οποίο δημιουργεί προβλήματα όχι στα δύο κορυφαία όργανα αλλά μεταξύ των αιρετών, έχει να κάνει  με την καθαρή θέση της ΚΕΔΚΕ για τη μετεξέλιξη του Β΄ βαθμού σε περιφερειακή αυτοδιοίκηση. Μια θέση που έχει παρεξηγηθεί πολλές φορές από πολλούς Νομάρχες, καθώς θεωρούν πως είναι μια θέση που τους «καταργεί». Δεν είναι αυτή ακριβώς η θέση της ΚΕΔΚΕ και δεν είναι τωρινή. Η θέση για τη μετεξέλιξη του Β΄ βαθμού σε περιφερειακή αυτοδιοίκηση είναι θέση της ΚΕΔΚΕ, με αποφάσεις συνεδρίων, απ΄ το Νοέμβριο του 1997. Επιπροσθέτως, μετά  τη συνταγματική αναθεώρηση που προβλέπει μόνο δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης είναι δεδομένο πως πρέπει να προχωρήσουμε σε μια τέτοια εξέλιξη.

 Ανακεφαλαιώνοντας όμως αυτός ο διάλογος που κατά τη γνώμη μου επιβάλλεται να γίνεται, δεν πρέπει να θέτει το παραμικρό εμπόδιο στη συνεργασία των δύο κορυφαίων συλλογικών οργάνων. Γι΄ αυτό ακριβώς, οι δύο ηγεσίες κατανοώντας ακριβώς ότι αυτό το ζήτημα δεν μπορεί να δημιουργεί πρόβλημα, αγωνιζόμαστε για το καλό του τόπου και της αυτοδιοίκησης, κατά κανόνα, με κοινές θέσεις.                       

 Οι απαντήσεις του Προέδρου της ΚΕΔΚΕΠΑΡΙ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥΔημάρχου Κοζάνης     1. Στην ιστορική διαδρομή της αυτοδιοίκησης υπήρξαν πολλά συνέδρια της ΚΕΔΚΕ που έχουν χαρακτηρισθεί ιστορικά. Τέτοια ήταν το συνέδριο της Μυτιλήνης το 1988, όταν υιοθετήθηκε ο Ν. 1828, το συνέδριο στα Χανιά το 1993, όταν ανακοινώθηκε η απόφαση για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, τα δύο συνέδρια του 1997 σε Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη, που συνδέθηκαν με τον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ και πιθανόν και κάποια άλλα. Το συνέδριο όμως στη Ρόδο νομίζω πως είναι πραγματικά μια τομή στη διαδρομή του θεσμού γιατί η αυτοδιοίκηση με δική της πρωτοβουλία συζήτησε και κατέληξε σε μια συγκεκριμένη και ολοκληρωμένη πρόταση που αφορά την δομή και το περιεχόμενο του σύγχρονου κράτους στην Ελλάδα, χωρίς δηλαδή να υπάρξει κάποια κυβερνητική πρωτοβουλία. Έχει τεράστια σημασία να σημειώσουμε ότι η πρόταση κατέστη δυνατόν να κατατεθεί ολοκληρωμένη γιατί πρόσφατα δημιουργήσαμε το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης και φέρει τη σφραγίδα εγκύρων επιστημόνων της χώρας. Η πρωτοβουλία μας αυτή τιμήθηκε από το συνέδριο με μια πρωτοφανή συμμετοχή, που πολλούς εξέπληξε ευχάριστα, και ένα υψηλό επίπεδο τοποθετήσεων, εφάμιλλο της ποιότητας των εισηγήσεων, φέρνοντας στη μνήμη πολλών τις καλύτερες στιγμές του κινήματος της αυτοδιοίκησης. Τελικά, όλα αυτά επιβραβεύτηκαν από την απόφαση του συνεδρίου, που δεν πρέπει να λησμονούμε ότι εκτός απ΄ το θεσμικό της μέρος έχει και μια προωθημένη πρόταση που αφορά την ψήφο των μεταναστών στις τοπικές εκλογές. Μια πρόταση που καλείται η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του τόπου να αξιοποιήσει από την ώρα που ο πλησιέστερος στον πολίτη θεσμός, η αυτοδιοίκηση, ανταποκρίθηκε θετικά σ΄ αυτή.      2.  Οι μεγάλες εκκρεμότητες είναι πέντε. Πρώτα απ΄ όλα η επιτάχυνση στην υλοποίηση του προγράμματος ΘΗΣΕΑΣ. Δεύτερον, η υλοποίηση των κυβερνητικών δεσμεύσεων για τους συμβασιούχους που μονιμοποιεί με δική της πρωτοβουλία, μεταφέροντας αρμοδιότητες, για τις οποίες πρέπει να καλύψει το κόστος. Τρίτον, η έναρξη απόδοσης στην αυτοδιοίκηση των παρακρατηθέντων πόρων προηγουμένων ετών. Τέταρτον, το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων των υπουργείων Πολιτισμού, και του υφυπουργείου αθλητισμού συμπεριλαμβανομένου,  και του ΠΕΧΩΔΕ (ΕΤΕΡΠΣ), που αφορούν πολλές δεκάδες εκατομμυρίων σε διάφορους δήμους. Πέμπτον, η ταχεία αποκλιμάκωση των επιτοκίων, καθώς τα παλιά δάνεια έχουν μείνει ακόμα στο 7% και πρέπει να εναρμονιστούν, αν μη τι άλλο, μ΄ αυτά που δίνει η ελεύθερη αγορά. Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στα δύο πρώτα ζητήματα γιατί έχουν μια τεράστια σημασία. Πρώτον σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ και να το πούμε καθαρά και χωρίς περιστροφές. Οι αποδόσεις προς τους δήμους υγιαίνουν λογιστικά το 2005 αλλά η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Στα ταμεία μας μπαίνουν λιγότερα λεφτά απ΄ όσα το 2003, όπως είπα και στο κλείσιμο του συνεδρίου. Ο λόγος είναι ότι πάνω από 400 εκατ. ευρώ πρόκειται να μείνουν στα ταμεία του κράτους την 31/12 του 2005. Με τους ρυθμούς που υλοποιείται το πρόγραμμα, του χρόνου αναμένεται να μείνουν 700 εκατ. Κάτι τέτοιο σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο θέμα, αυτό των συμβασιούχων, θέλω να πω ότι το μεγαλύτερο μέρος  αφορά τα άτομα με αναπηρία και τους σχολικούς φύλακες. Δύο κατηγορίες που δεν τελούσαν ούτε σε κανένα «καθεστώς ομηρίας», ούτε περίμεναν καμιά μονιμοποίηση. Ήταν ευθέως πρωτοβουλία της κυβέρνησης με το διάταγμα 164 και η κυβέρνηση πρέπει ν΄ αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να μετακυλίει το κόστος σε άλλους, πέραν του ότι δέσμευση γι΄ αυτές τις κατηγορίες υπήρξε στο επίπεδο του Πρωθυπουργού.      3.  Η αυτοδιοίκηση αντιδρά στις πέντε υπερπεριφέρειες γιατί διευρύνουν το συγκεντρωτισμό ενώ το ζητούμενο είναι η ενίσχυση της αποκέντρωσης. Κι ό,τι ενισχύει το συγκεντρωτισμό ενισχύει τελικά τη γραφειοκρατία και την αναποτελεσματικότητα και σε τελική ανάλυση την αδιαφάνεια. Εμείς προτείνουμε μια πολύ απλή δομή για τη χώρα. Λίγους και ισχυρούς δήμους, λιγότερες απ΄ τις σημερινές 13 περιφέρειες με αιρετό περιφερειάρχη και το κεντρικό κράτος. Να σημειώσω ότι κράτη με υπερδιπλάσιο πληθυσμό λειτουργούν με αντίστοιχη δομή αυτής που εμείς προτείνουμε και μάλιστα ιδιαίτερα αποτελεσματικά, με το κράτος στο σύνολο του, να εξυπηρετεί την ανάπτυξη και όχι να την παρεμποδίζει όπως συμβαίνει στη χώρα μας. Εάν υλοποιηθεί το κυβερνητικό σχέδιο στο ακέραιο η Ελλάδα θα βρίσκεται με 1031 Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, 54 Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, 13 διοικητικές περιφέρειες που θα έχουν περιφερειακό συμβούλιο κατά το ένα τρίτο αιρετό, πέντε υπερπεριφέρειες διοικητικές και αναπτυξιακές και φυσικά κεντρικό κράτος. Γι΄ αυτή τη δομή εγείρονται ζητήματα ακόμα και συνταγματικότητας αφού το σύνταγμα μας ρητά προβλέπει δύο βαθμούς αυτοδιοίκησης.  Θέλω πρώτα απ΄ όλα να θυμίσω ότι το ζήτημα των δημοτικών επιχειρήσεων το ανοίξαμε μόνοι μας και πρώτοι το 2001 αναθέτοντας στην αναπτυξιακή εταιρία της αυτοδιοίκησης, την ΠΕΤΑ, μια συγκεκριμένη μελέτη για το παρόν και το μέλλον των επιχειρήσεων απ΄ την οποία αναδείχθηκαν όλα τα προβλήματα τους αλλά και οι προτάσεις για το τι πρέπει να γίνει σ΄ αυτές. Έτσι λοιπόν και με την προηγούμενη και με τη σημερινή κυβέρνηση κουβεντιάζουμε σ΄ ένα πολύ καλό κλίμα αφού υπάρχει και μια τεκμηριωμένη πρόταση, σε μια προσπάθεια να γίνουν τα πράγματα πιο απλά. Νομίζω ότι με τις ειδικές διατάξεις το επιτυγχάνομε. Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους, νομίζω πως θα είναι οι μεγάλοι κερδισμένοι αφού πολλές επιχειρήσεις θα απαλλαγούν από περιττά βάρη οικονομικού χαρακτήρα και άρα θα είναι πολύ πιο ασφαλές το μέλλον των εργαζομένων σ΄ αυτές.  Δεύτερον πολλές επιχειρήσεις που στην πράξη θα καταργηθούν γιατί υποκαθιστούν υπηρεσίες των δήμων, οι εργαζόμενοι τους με ειδική διάταξη θα συνεχίσουν να εργάζονται, προσφέροντας τις ίδιες υπηρεσίες αλλά στο δήμο πλέον και όχι στη δημοτική επιχείρηση με αποτέλεσμα, από πλευράς ασφάλειας, το μέλλον τους να είναι πολύ καλύτερο. Νομίζω πως είναι οι μόνοι που δεν πρέπει να ανησυχούν.      4.  Πρώτα απ΄ όλα και πολύ απλά δήμαρχος με 42% σημαίνει δήμαρχος που αποτελεί επιλογή της μειοψηφίας μιας τοπικής κοινωνίας, έστω και αν είναι σχετική πλειοψηφία. Κάτι τέτοιο για έναν θεσμό με την αμεσότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης και ιδιαίτερα για το θεσμό του δημάρχου που είναι εκτελεστικό όργανο των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου, σημαίνει αρκετά προβλήματα. Αυτή ακριβώς η εγγύτητα με τους πολίτες και η φύση των προβλημάτων μπορεί να εγείρουν πολλές αμφισβητήσεις για αποφάσεις και πρωτοβουλίες του δημάρχου από οποιαδήποτε δυναμική ομάδα πίεσης η οποία εύκολα μπορεί να επικαλείται την πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας, την οποία δεν έχει συγκεντρώσει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο ως αποδοχή ο δήμαρχος. Ακριβώς απ΄ εδώ πηγάζει και η βασική μας αντίρρηση για το 42% και η μείωση της βάσης δημοκρατικής νομιμοποίησης γενικά αποδυναμώνει το θεσμό.  Ο δεύτερος λόγος είναι ότι εισάγεται ένας ιδιότυπος δικομματισμός στα δεδομένα της αυτοδιοίκησης με αποκλεισμό τόσο των μικρότερων κινήσεων και κομμάτων όσο και των αυτόνομων και αυτοτελών φωνών που υπάρχουν σε κάθε μια τοπική κοινωνία. Εξέλιξη απ΄ την οποία δεν πρόκειται να κερδίσουν ούτε οι τοπικές κοινωνίες ούτε βέβαια ο θεσμός της αυτοδιοίκησης.                          

 

  1. Χωρίς αμφιβολία το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η περιοχή μας είναι η ανεργία.

  Είναι γνωστό πως η Δυτική Μακεδονία, και ο Νομός Κοζάνης δεν αποτελεί εξαίρεση, είναι δυστυχώς η πρώτη περιφέρεια της χώρας μας στον τομέα της ανεργίας και φυσικά όλα τα άλλα προβλήματα είναι προφανές ότι έρχονται σε δεύτερη μοίρα, αφού κινείται γύρω στο 17%.  Θα μπορούσε όμως κανείς να μνημονεύσει και άλλα δύο προβλήματα.

Την καχεξία του ιδιωτικού τομέα και ένα πρόβλημα που υπήρχε από παλιά, το οποίο ευτυχώς σήμερα ξεπερνιέται σε αρκετά μεγάλο βαθμό, και αφορά το περιβάλλον.  Πρέπει να τονίσω με έμφαση ότι και τα τρία προβλήματα, ουσιαστικά σχετίζονται με την πολύχρονη, σοβαρή- ισχυρή παρουσία της ΔΕΗ στην περιοχή μας.

Είναι γνωστό πως ο Νομός Κοζάνης μαζί και μ΄ αυτόν της Φλώρινας, τα τελευταία χρόνια, αποτελούν την ενεργειακή καρδιά της χώρας, αφού εδώ παράγεται περισσότερο απ΄ το 70% της ηλεκτρικής ενέργεια, μια διαδικασία που είχε βέβαια συγκεκριμένες συνέπειες.  Πρώτα απ΄ όλα σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον, οι οποίες, μετά από πολύχρονους αγώνες του συνόλου των κατοίκων περιοχής έχουν ξεπεραστεί σε μεγάλο βαθμό. Υπάρχουν βέβαια και σοβαρά περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης, έτσι ώστε να ξεπεραστεί οριστικά αυτό το πρόβλημα και η λύση του δε βρίσκεται αλλού παρά στην υιοθέτηση σύγχρονων τεχνολογιών και σοβαρών επενδύσεων απ΄ την πλευρά της ΔΕΗ στα εργοστάσια της. Έχει σημασία όμως να τονίσω πως και τα άλλα δύο προβλήματα, με έμμεσο ή άμεσο τρόπο, συνδέονται με την παρουσία της ΔΕΗ. Η ΔΕΗ δημιούργησε, με τη σιγουριά και το ικανοποιητικό εισόδημα που έδινε στις χιλιάδες των υπαλλήλων, σε μια περιοχή απομονωμένη σαν τη δική μας, ιδιαίτερες συνθήκες για την τοπική της αγορά.  

Αυτές οι συνθήκες είναι η απουσία ιδιωτικού επενδυτικού ενδιαφέροντος, η άσκηση μόνο παραδοσιακών εμπορικών δραστηριοτήτων και ο  προσανατολισμός δύο τουλάχιστον γενεών νέων ανθρώπων στην απασχόληση τους στη  ΔΕΗ. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει σήμερα καθώς η ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια έχει μειώσει το προσωπικό που απασχολεί και αρκεί να πούμε ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχουν χαθεί πάνω από 2.000 εργασίας, χωρίς να προοιωνίζεται μια καλύτερη εξέλιξη. Αυτή η εξέλιξη σε συνδυασμό με την καχεξία του ιδιωτικού τομέα και την απομόνωση που μέχρι πρόσφατα υπήρχε, δημιούργησαν το αποτέλεσμα της ανεργίας που το βιώνουμε πολύ πάνω απ΄ το μέσο πανελλαδικό όρο.  Αυτός είναι και ο λόγος που το ποσοστό ανεργίας είναι τόσο υψηλό στην περιοχή μας. Είναι προφανές λοιπόν ότι, στον άξονα των προβλημάτων, όπως περιγράφηκε, η πρόταση έχει να κάνει με την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας και την αλλαγή του αναπτυξιακού προφίλ.

Πρέπει να ξεφύγουμε απ΄ την μονοκαλλιέργεια της ΔΕΗ. Η ανάγκη αυτή είναι πιο έντονη από ποτέ άλλοτε. Φυσικά, και η ΔΕΗ, που η παρουσία της στο αναπτυξιακό επίπεδο ήταν σαφέστατα θετική, θα πρέπει να συνεχίσει την προσπάθεια της για τη βελτίωση του περιβάλλοντος μιας και απ΄ εδώ εξακολουθεί να παράγει, σε ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιμή, το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας.   

2. Οι βασικοί άξονες των προτεραιοτήτων του Δήμου, που είναι και η πρωτεύουσα του Νομού και της περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, έχουν σχέση με όσα είπαμε στο πρώτο ερώτημα.

 Γι΄ αυτό, υπάρχει ήδη ένα  συμπυκνωμένο και ολοκληρωμένο πρόγραμμα, με πολύ συγκεκριμένους άξονες, δεδομένου ότι αυτή την εποχή ολοκληρώνεται η εκπόνηση του νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου που αποτελεί και το στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης του Δήμου και της ευρύτερης περιοχής.

 Έτσι λοιπόν έχουν υιοθετηθεί, σχεδόν ομόφωνα, οι παρακάτω άξονες όπως προτάθηκαν απ΄ εμάς ως Δημοτική αρχή.  Αυτοί έχουν άμεση σχέση με την ιστορία, τον πολιτισμό μας και την παραδοσιακή εμπορική μας δραστηριότητα που είναι ιδιαίτερα εμφανής στην πόλη της Κοζάνης, στοιχεία που πρέπει να διατηρηθούν ως κόρη οφθαλμού.  Από εκεί και πέρα όμως καλούμαστε να αναπτύξουμε κοντά στον πυλώνα της υπαρκτής κατάστασης, δύο νέους βασικούς πυλώνες που ακούν στο όνομα της κοινωνίας της γνώσης και της γεωγραφικής μας θέσης. Απ΄ τις δύο αυτές επιλογές απορρέουν και οι βασικοί άξονες για την ανάπτυξη της περιοχής μας που είναι: 

α. Διαρκής συνεργασία για την απρόσκοπτη ανάπτυξη του ΑΕΙ και του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας που έχουν ως έδρα τους την Κοζάνη και ασκούν ήδη, ιδιαίτερα το ΤΕΙ που έχει μακρύτερο χρόνο ζωής, μια ιδιαίτερη αξιόλογη δραστηριότητα. 

β. Ολοκλήρωση της πρωτοβουλίας του Δήμου για τη δημιουργία σε συγκεκριμένη περιοχή του πρώτου «έξυπνου χωριού»  στην Ελλάδα που έχει να κάνει με τη δημιουργία κατάλληλου επενδυτικού περιβάλλοντος για την προσέλκυση επενδυτών από τον τομέα της καινοτομίας, της κοινωνίας της γνώσης και της σύγχρονης τεχνολογίας.  

γ. Η δραστική βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος με ριζικές ανατροπές στη δομή και τη λειτουργία της πόλης της Κοζάνης

δ. Χωροθέτηση συγκεκριμένων περιοχών για την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας, κυρίως στον τομέα της διαμετακόμισης- logistigs 

ε. Προώθηση της ΒΙ. ΠΕ. που για δύο τρία χρόνια έχει δυστυχώς κολλήσει.  στ. Σοβαρή μέριμνα για μέτρα κατά του κοινωνικού αποκλεισμού καθώς ο στόχος μας για μια κοινωνία συνοχής και αλληλεγγύης είναι διαρκής.  

3. Είναι προφανές ότι για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής, δραστηριότητας σε ό,τι αφορά τις τοπικές δυνάμεις, πρέπει να υπάρξει μια ριζική αλλαγή νοοτροπίας.

Η νέα γενιά των ανθρώπων που βγαίνει στην αγορά εργασίας νομίζω πως έχει ήδη αρχίσει να το κάνει.

Πρέπει όμως να συνειδητοποιήσει μια ώρα αρχύτερα πως ο μονόδρομος που λεγόταν ΔΕΗ, ολοένα και στενεύει και η λύση βρίσκεται στην ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας. Μια τέτοια διαδικασία δεν μπορεί να στηριχθεί μόνο σε ντόπιους επιχειρηματίες.  Η περιοχή έχει μια περίοπτη γεωγραφική θέση που σχετίζεται με συνδυασμένες μεταφορές, με την ΕΓΝΑΤΙΑ και τους κάθετους άξονες, το σιδηρόδρομο και το αεροδρόμιο.

Γι΄ αυτό, έκανα ήδη μνεία για την προτεραιότητα μας στην κοινωνία της γνώσης. Πέρα όμως απ΄ τις πρωτοβουλίες του Δήμου, που αναφέρθηκαν προηγουμένως, είναι προφανές ότι για να υπάρξει σοβαρή προσέλκυση επενδύσεων στον επιχειρηματικό τομέα, θα πρέπει να αναπτυχθούν απρόσκοπτα τα δύο εκπαιδευτικά ιδρύματα, να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο ο τομέας του ανθρώπινου δυναμικού και να δημιουργηθεί το κατάλληλο επενδυτικό κλίμα.  Θέλω να πιστεύω ότι η συμβολή του Δήμου προς αυτή την κατεύθυνση είναι τεράστια μιας και ο Δήμος πρωτοπορεί και καινοτομεί σε επίπεδο τοπικής αυτοδιοίκησης υλοποιώντας ένα τεράστιο εγχείρημα στη Ζώνη Ενεργού Πολεοδομίας (ΖΕΠ) που υπερβαίνει τα 100 εκατομμύρια ευρώ με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης με τον ιδιωτικό τομέα.

Μες το συγκεκριμένο εγχείρημα βρίσκεται και το «έξυπνο χωριό». Φυσικά πρέπει να υπάρξει ταχεία υλοποίηση κάποιων υποδομών που βρίσκονται είτε στο δρόμο της υλοποίησης είτε του σχεδιασμού και έχουν σχέση με όλα τα προηγούμενα. 

 Συγκεκριμένα, είναι κρίσιμο να αναβαθμιστεί το αεροδρόμιο, να υλοποιηθεί ο κάθετος άξονας απ΄ την Κοζάνη ως τη Λάρισα, να επεκταθεί η σιδηροδρομική γραμμή προς δυσμάς, αξιοποιώντας το γεγονός πως η κατασκευή της έχει ενταχθεί ήδη στα διευρωπαϊκά δίκτυα, και ν΄ αναπτυχθούν ταχύτητα οι βιοτεχνικές και επιχειρηματικές περιοχές που είναι χωροθετημένες και θεσμοθετημένες στην περιοχή της Κοζάνης.  

 

4. Είναι γεγονός ότι παρά τα αντιθέτως λεγόμενα και γραφόμενα τα τελευταία χρόνια, η ελληνική κοινωνία προσβλέπει ιδιαίτερα στα ποσοστά επιδότησης για την ανάπτυξη.

 Μια αντίληψη που δεν είναι ορθή αλλά σε κάθε περίπτωση είναι ιδιαίτερα ισχυρή στην ελληνική κοινωνία και τους ίδιους τους επιχειρηματίες.

Με μια τέτοια οπτική, όχι δεν είμαι ικανοποιημένος με τον αναπτυξιακό νόμο δεδομένου ότι ο Νομός Κοζάνης περιβάλλεται από μια σειρά Νομούς στους οποίους υπάρχουν σοβαρότερα ποσοστά επιδοτήσεων.  Με μια τέτοια ανάγνωση λοιπόν είναι προβληματική η αποφασιστική ενίσχυση του ιδιωτικού τομέα και της επιχειρηματικότητας, τα προβλήματα των οποίων τα έχουμε περιγράψει ήδη.  Παρ΄ όλα αυτά, όπως προείπα, κατά την άποψη μου είναι λαθεμένη μια τέτοια αντίληψη και πιστεύω ότι τα ποσοστά των επιδοτήσεων παίζουν φυσικά το ρόλο τους αλλά δεν αποτελούν πανάκεια. Πόσο μάλλον με τα φτηνά μεροκάματα που υπάρχουν σε απόσταση αναπνοής απ΄ τη δική μας ιδιαίτερα περιοχή, σε απόσταση μιας ώρας, προς τα οποία η μεταποίηση μετακομίζει ήδη και φεύγει από την Ελλάδα προς τις γειτονικές μας χώρες. 

 Πιστεύω πως η Ελλάδα στο σύνολο της καλείται να βασιστεί στο ανθρώπινο δυναμικό της και να επενδύσει συστηματικά πάνω σ΄ αυτό και να αξιοποιήσει το αντικειμενικό προβάδισμα που έχει στον τομέα των νέων τεχνολογιών σε σχέση με τις γειτονικές μας χώρες και όχι μόνο. 

 Απ΄ αυτή την άποψη δεν αναμένω τόσο βελτίωση του επενδυτικού κλίματος στην περιοχή μας απ΄ τον αναπτυξιακό νόμο, και θα μπορούσα να ισχυρισθώ το αντίθετο, αλλά περιμένω να έχουν θετική έκβαση όλα όσα προαναφέραμε. Δηλαδή ολοκλήρωση υποδομών και ταχεία ανάπτυξη των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και βέβαια ολοκλήρωση των συγκεκριμένων πρωτοβουλιών που σχετίζονται τόσο με την αξιοποίηση της γεωγραφικής μας θέσης όσο και με την κοινωνία της γνώσης.  Αυτοί οι δύο συγκεκριμένοι πυλώνες, στους οποίους προσωπικά πιστεύω, όπως και η ευρύτερη κοινωνία της Κοζάνης,  έχουν υιοθετηθεί απ΄ όλους μας ως κινητήριοι μοχλοί της τοπικής μας οικονομίας.                        

Οι απαντήσεις του Προέδρου της ΚΕΔΚΕ,

 Δημάρχου Κοζάνης, Πάρι Κουκουλόπουλου.

       1. Η διεκδίκηση θα τραβήξει μέχρι εκεί που πρέπει.

Μέχρι δηλαδή την εφαρμογή του Συντάγματος και των Νόμων. Η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων με τους ανάλογους πόρους, δεν είναι οικονομική διεκδίκηση. Είναι η πεμπτουσία της ίδιας της αποκέντρωσης. Aποκέντρωση αρμοδιοτήτων χωρίς πόρους σημαίνει υπονόμευση της ίδιας της ιδέας της αποκέντρωσης. Πέραν του οικονομικού αδιεξόδου στο οποίο οδηγεί τους αποκεντρωμένους θεσμούς, κατά κανόνα δημιουργεί και μεγαλύτερα προβλήματα.

Προβλήματα και αρρυθμίες στην ίδια την άσκηση της αρμοδιότητας, με αποτέλεσμα να υπονομεύεται η ίδια η έννοια της αποκέντρωσης. Η αποκέντρωση δεν μπορεί παρά να συνοδεύεται από τη ριζική βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και αυτή είναι η ουσία και η σημασία στην οργάνωση ενός σύγχρονου κράτους. Ακριβώς για το λόγο αυτό πριν από 5, περίπου, χρόνια η ΚΕΔΚΕ κινητοποιήθηκε έντονα και πέτυχε μια ξεκάθαρη Συνταγματική διατύπωση που δεν επιτρέπει παλινωδίες ή υπαναχωρήσεις. Το ζήτημα λοιπόν είναι πολύ βαθύτερο από στενά οικονομικό γι΄ αυτό και δεν υπάρχει κανένα περιθώριο διαλόγου στην αποκέντρωση αρμοδιοτήτων χωρίς πόρους. Αν χρειαστεί να ασκηθούν ένδικα μέτρα θα το πράξουμε.

Τέλος προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης θα πρέπει να τονιστεί πως από την Άνοιξη του 2001 και εντεύθεν, οπότε και τέθηκε σε ισχύ η νέα συνταγματική διάταξη, δεν επιτρέψαμε ούτε στην προηγούμενη Κυβέρνηση, καμιά μεταφορά αρμοδιότητας χωρίς τους αντίστοιχους πόρους. Η στάση μας δεν πρόκειται ν΄ αλλάξει επειδή άλλαξε η Κυβέρνηση.

       2. Δεν πρόκειται για ένα απλό πρόβλημα. Ο προληπτικός έλεγχος σχετίζεται με την απαραίτητη διαφάνεια που πρέπει να υπάρχει στη διαχείριση των οικονομικών των Δήμων, κάτι που αποτελεί καθολική απαίτηση των πολιτών. Προσωπικά δε μίλησα ποτέ μόνο για υπερβολές των ελεγκτικών οργάνων ή μόνο για προβλήματα που έχουν σχέση με κακή λειτουργία στη διαχείριση ορισμένων ΟΤΑ, τα οποία οφείλονται είτε σε μεμονωμένα φαινόμενα κακοδιαχείρισης, τα οποία πρέπει να απομονωθούν και να τιμωρηθούν, είτε, τις περισσότερες φορές, σε άγνοια λόγω ελλιπούς στελέχωσης.

Όλα αυτά είναι υπαρκτά και κάποτε πρέπει να τελειώνουν. Επισημάνθηκαν εδώ και αρκετά χρόνια, κυρίως στα τέλη του 2002, αρχές του 2003, όταν είχαμε περίπου 130 εκτάκτους ελέγχους σε ΟΤΑ. Τότε παρατηρήθηκαν και τα τρία προβλήματα που θέτετε.   Οι διαπιστώσεις αυτές είναι κοινές τόσο στους αιρετούς της αυτοδιοίκησης και το συλλογικό τους όργανο την ΚΕΔΚΕ, όσο και στην ηγεσία του ελεγκτικού συνεδρίου που έχει διατυπώσει ευθαρσώς μια σειρά καίριες παρατηρήσεις. Για όλους αυτούς τους λόγους εμείς δε ζητήσαμε να σταματήσει η διαδικασία του προληπτικού ελέγχου.

Ζητήσαμε να εφαρμοσθεί αυτό το απαραίτητο μέτρο με τρόπο οργανωμένο, έτσι ώστε η εισαγωγή του προληπτικού ελέγχου να σημάνει μια πραγματικά καινούργια μέρα για την αυτοδιοίκηση. Η επιδίωξη για διαφάνεια στη διαχείριση των οικονομικών πρέπει ν΄ αποτελεί μια σταθερή επιδίωξη της αυτοδιοίκησης, αν δε θέλει η ίδια να υπονομεύσει τη μάχη της για αποκέντρωση αρμοδιοτήτων.

       3. Οι αντιπαραθέσεις σ΄ ένα βαθμό είναι φυσιολογικές και αναμενόμενες. Ο κάθε Δήμαρχος, εκφράζει εκ των πραγμάτων έναν υποκειμενισμό της τοπικής κοινωνίας που θέλει να βλέπει και να αναδεικνύει τα δικά της προβλήματα σε απόλυτη προτεραιότητα. Είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να αποστεί κάποιος απ΄ αυτή τη λογική. Η ασυνήθιστη όμως ένταση των διαφωνιών και οι υπερβολές που υπήρξαν από πολλούς αιρετούς, έχει ως αιτία της δύο συγκεκριμένους λόγους.

Ο πρώτος είναι η κακή οικονομική κατάσταση της Τ.Α. και ειδικότερα η απουσία τα δύο πρώτα χρόνια της τρέχουσας δημοτικής περιόδου του αντίστοιχου προγράμματος ΕΠΤΑ. Έτσι,  δημιουργήθηκε μεγάλη προσδοκία, αδημονία και ένας εντελώς φυσιολογικός εκνευρισμός σε όλους τους αιρετούς με αποτέλεσμα να μην υπάρχει η απαραίτητη ψυχραιμία.

Ο δεύτερος, σχετίζεται με τη λαθεμένη αντίληψη που εμφιλοχωρεί σ΄ ένα μεγάλο μέρος των αιρετών, ότι με τους πόρους της αυτοδιοίκησης, που είναι δεν είναι το 3% του κρατικού προϋπολογισμού, μπορεί να γίνει συστηματική πολιτική που σχετίζεται με σύγκλιση και την άρση των ανισοτήτων κ.τ.λ. Κάτι τέτοιο όμως μπορεί να επιτευχθεί μόνο με συνολική κίνηση της οικονομίας και μιας σειράς επιλόγων και όχι βέβαια με εργαλεία τους ΚΑΠ, τη ΣΑΤΑ, το ΘΗΣΕΑ και οποιοδήποτε άλλο χρηματοδοτικό πρόγραμμα της αυτοδιοίκησης.

       4. Δε μίλησα ποτέ, σε ό,τι με αφορά περί υπεξαίρεσης. Κατά συνέπεια τα περί χαμηλόματος του πήχη δεν με αφορούν. Το πρόβλημα της παρακράτησης θεσμοθετημένων πόρων της αυτοδιοίκησης είναι ένα βαθύτατα πολιτικό πρόβλημα που έχει σχέση με την αντίληψη του κεντρικού κράτους για την αποκέντρωση και τους θεσμούς της.

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε πάρει σχεδόν διαζύγιο απ΄ αυτές τις έννοιες με τις οποίες κάποτε το ΠΑΣΟΚ ήταν ταυτισμένο. Κατά την προσωπική μου γνώμη είναι ένας από τους συγκεκριμένους και βασικούς λόγους που οδηγήθηκε σε ήττα στις εκλογές της 7ης Μαρτίου.

 Η παρούσα Κυβέρνηση αντιμετώπισε το θέμα στα πλαίσια της γενικότερης προεκλογικής της τακτικής, ως ένα θέμα με το οποίο επεδίωκε τη συστηματική φθορά της τότε κυβέρνησης με μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα περί κακής διαχείρισης, υπεξαιρέσεων και όλα αυτά. Έτσι σήμερα είναι εγκλωβισμένη στην υλοποίηση μιας υπόσχεσης και δέσμευσης, την οποία καλείται να υλοποιήσει γιατί η ίδια την ελλιπή απόδοση πόρων την ονόμασε υπεξαίρεση.

Πρέπει να πω ότι με τη λογική της Νέας Δημοκρατίας υπάρχει και φέτος υπεξαίρεση αφού υπολείπεται η χρηματοδότηση της αυτοδιοίκησης κατά περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ. Σε κάθε περίπτωση αυτό που εγώ πίστευα και πιστεύω, αυτό που είναι το μείζον, είναι να σταματήσει αυτή η μόνιμη πρακτική του παζαρέματος κάθε χρόνο. Να αποδοθούν στην αυτοδιοίκηση οι πόροι που της ανήκουν σύμφωνα με τους Νόμους, να εφαρμοστεί το σύνταγμα σε ό,τι αφορά την μεταφορά αρμοδιοτήτων και από εκεί και πέρα να τολμήσουμε ν΄ αγγίξουμε τη μητέρα των μεταρρυθμίσεων όπως την ονομάζω που είναι η φορολογική αποκέντρωση. Μόνο έτσι θα φτάσουμε στην αυτοδιοίκηση της ευθύνης.

Μόνον έτσι θα ανοίξει ο δρόμος για ένα σύγχρονο κράτος που θα βασίζεται στην αποκέντρωση και τους ισχυρούς θεσμούς της.

       5. Για τον Κώδικα μπορούμε να εστιάσουμε και να αναδείξουμε δύο σημεία.

Το πρώτο είναι ότι, η δουλειά που είχε γίνει στην προηγούμενη επιτροπή με την προηγούμενη Κυβέρνηση, έχει αξιοποιηθεί τα μέγιστα αφού όλο το βασικό πλαίσιο συμφωνίας ουσιαστικά επαναλαμβάνεται και στην τρέχουσα επιτροπή.

Το δεύτερο είναι ότι από την ώρα που η κυβέρνηση θέλησε να προχωρήσει, σ΄ ένα νέο Κώδικα μετά τις εκλογές, κάτι για το οποίο ήταν απόλυτα νομιμοποιημένη μετά την  πρόσφατη εκλογή της, αυτό από τη δική μας πλευρά επιδιώκεται να αξιοποιηθεί τα μέγιστα.

Συγκεκριμένα, έχουν υπάρξει μέχρι τώρα πολύ καλύτερες διατυπώσεις στα ζητήματα των αρμοδιοτήτων, πάρα πολλές βελτιώσεις στα ζητήματα της ενσωμάτωσης των εννοιών του ευρωπαϊκού χάρτη των τοπικών αυτονομιών, στα τοπικά δημοψηφίσματα και σε μια σειρά τομές που απαιτείται να υπάρξουν στο θεσμό προκειμένου να βρεθεί γρήγορα κοντά στο ευρωπαϊκό κεκτημένο της αυτοδιοίκησης.

Για τον εκλογικό νόμο πρέπει να πούμε τα εξής:

Πρώτον η επιτροπή έχει περάσει τα συγκεκριμένα άρθρα και δεν τέθηκε κανένα ζήτημα από την πλευρά της κυβέρνησης για αλλαγή του Νόμου. Αυτό βέβαια δεν στερεί στην κυβέρνηση τη δυνατότητα να αλλάξει τα συγκεκριμένα άρθρα του κώδικα ευθέως με Νόμο, κάτι για το οποίο δεν είμαι προσωπικά σε θέση ν΄ απαντήσω. Θέλω να πιστεύω ότι το ζήτημα της εκλογής Δημάρχου από την πρώτη Κυριακή με μειωμένη πλειοψηφία θα συζητηθεί κάποια στιγμή, για να μην έρχεται και επανέρχεται, σε μια βάση που θα έχει στο επίκεντρο της το θεσμό και τις ανάγκες του και όχι επιμέρους κομματικές σκοπιμότητες γύρω από τα χρώματα που παίρνουν το βράδυ της πρώτης ή της δεύτερης Κυριακής οι εκλογικοί χάρτες.

Δικαιούται ο Έλληνας πολίτης και ο θεσμός της αυτοδιοίκησης μια τέτοια αντιμετώπιση εν έτει 2005.

        6. Σε όλη την Ευρώπη χρόνια τώρα έχει υιοθετηθεί αυτή η πολιτική, η οποία μόνο όφελος απέφερε στην κοινωνία και στις επιμέρους ομάδες που τη συγκροτούν.

 Στη Σουηδία ήδη γιορτάζουν τα 40 χρόνια από την εισαγωγή αυτού του μέτρου και ανάλογη εξέλιξη επιβάλλεται να υπάρξει και στην πατρίδα μας. Βέβαια για μας είναι σχετικά πρόσφατο το ζήτημα της παρουσίας πολλών οικονομικών μεταναστών από διάφορες χώρες. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να καθυστερούμε την εισαγωγή και ενσωμάτωση τέτοιων πρακτικών που αποτελούν την πραγματική θωράκιση μιας κοινωνίας που θέλει να πάει μπροστά, απέναντι σε φαινόμενα όπως η ξενοφοβία και ο ρατσισμός που την οδηγούν σαφέστατα πίσω.

 Δε βλέπω όμως κάποια κίνηση απ΄ την πλευρά της Κυβέρνησης σ΄ αυτή την κατεύθυνση και νομίζω ότι πρέπει να υπάρξει πολλαπλή πολιτική πίεση γύρω από το συγκεκριμένο ζήτημα, γιατί ακόμα και σήμερα αν θέσουμε το ζήτημα είναι πάρα πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί για την επόμενη εκλογική αναμέτρηση που είναι τον Οκτώβριο του 2006. Πρακτικά η εφαρμογή ενός τέτοιου μέτρου παραπέμπεται, στην καλύτερη περίπτωση, για το 2010. Πάντως κάθε φορά που η Ελλάδα ζήτησε εξαιρέσεις από μια σειρά αναπότρεπτες ρυθμίσεις κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής στο τέλος βγήκε χαμένη.

        7. Δεν υπάρχει κάτι νεώτερο ως προς το ζήτημα επιβολής αργίας. Αυτό που πρέπει να πούμε είναι πως στα πλαίσια του Κώδικα υπήρξε δέσμευση του Υπουργού για μια άλλη αντιμετώπιση του ζητήματος. Εμείς επιμένουμε απόλυτα στην πλήρη ανατροπή του θεσμικού πλαισίου με πυρήνα της νέας ρύθμισης την ταχεία δίκη.

Δε ζητάμε ασυλία για τους αιρετούς, αλλά ταχεία εξέλιξη στους δύο ή και τους τρεις βαθμούς μιας δίκης έτσι ώστε να μην δημιουργούνται φαινόμενα τα οποία οδηγούν σε αδιέξοδα πολλούς Δήμους, σε σοβαρή κρίση τοπικές κοινωνίες και σε φθορά τον ίδιο το θεσμό.