ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Μέλος Εκτελεστικού Πολιτικού Συμβουλίου Κινήματος Αλλαγής

Newsletters

Γράψτε το email σας και πατήστε το πλήκτρο subscribe για να εγγραφείτε στα newsletters
Τηρείται ο "GDPR", ο νέος κανονισμός Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (EE 2016/679).
Please wait

Σελίδα στο Facebook

Twitter

radio spech

 
 

Σύνδεσμοι

parliament logo  pasok logo  facebook logo twitter logo

Εκλογές 2015

ΠΑΣΟΚ. Κρατάμε ψηλά την ευθύνη.

Οι απαντήσεις του Προέδρου της ΚΕΔΚΕ

Πάρι Κουκουλόπουλου-Δημάρχου Κοζάνης

      1. Η οικονομική κατάσταση των Δήμων όλης της χώρας είναι κακή και αυτό νομίζω πως είναι γνωστό σε όλους τους πολίτες. Οι λόγοι που μας οδήγησαν σ΄ αυτή την πραγματικότητα είναι, επιγραμματικά, τρεις: Παρακράτηση θεσμοθετημένων πόρων, συστηματικά επί 15 χρόνια, σ΄ ένα ύψος που ξεπερνάει το 1,5 δις ευρώ. Μεταφορά αρμοδιοτήτων χωρίς τους ανάλογους πόρους για την άσκηση τους. Μονομερείς αποφάσεις του κράτους που αύξησαν υπέρμετρα το λειτουργικό κόστος των ΟΤΑ, με αποτέλεσμα την σημερινή τραγική εικόνα. Έχει χυθεί πολύ μελάνι και για έναν τέταρτο λόγο, τις ευθύνες των ίδιων των αιρετών.

Δεν μπορεί κανείς να ισχυρισθεί σοβαρά ότι δεν υπάρχουν ευθύνες κακής διαχείρισης, κακής εκτίμησης των πραγματικών δυνατοτήτων, δυσανάλογα υψηλοί στόχοι κ.ο.κ.Η καθολικότητα όμως της τραγικής οικονομικής κατάστασης νομίζω ότι θέτει την τελευταία παράμετρο σε δεύτερη μοίρα. Σίγουρα όμως, και για να κλείνουμε αυτό το κεφάλαιο, οι επιμέρους ευθύνες σε συγκεκριμένες δημοτικές αρχές, έχουν οδηγήσει σε ορισμένες περιπτώσεις σε πολύ ακραίες καταστάσεις, αξεπέραστων πραγματικά δυσκολιών.

Το ζήτημα δεν είναι βέβαια μόνον η διαπίστωση του αλλά και τι κάνει κανείς. Είναι γνωστό ότι στην παρούσα δημοτική περίοδο, η ΚΕΔΚΕ ασχολήθηκε όσο τίποτα άλλο με το συγκεκριμένο θέμα. Είναι γνωστό πως τον Αύγουστο του 2003 έκανε έκτακτο συνέδριο, πριν το τακτικό της συνέδριο για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού, με αποκλειστικό αντικείμενο τα οικονομικά και η συγκεκριμένη μας κινητοποίηση οδήγησε σε μια θετική εξέλιξη και σε εξόχως ενδιαφέροντα συμπεράσματα και αυτά νομίζω πως έχουν σημασία και αξία να τονίσουμε. Να ξεκινήσω, πρώτα απ΄ όλα, πως απ΄ το 2001, απ΄ την αναθεώρηση του Συντάγματος και μετά, σταμάτησε η μεταφορά αρμοδιοτήτων χωρίς πόρους. Επίσης πρέπει να πω πως αντίθετα με το τι πιστεύουν οι περισσότεροι αιρετοί και οι πολίτες, το έτος 2004, η προηγούμενη Κυβέρνηση, και το έτος 2005 η σημερινή, ελάχιστα υπολείφθηκαν απ΄ την απόδοση των πόρων που προβλέπει ο σχετικός Νόμος 1828. Είχαμε υστέρηση, ή παρακράτηση και πάλι και το 2004 και το 2005, πλην όμως αυτή ήταν πολύ μικρότερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Φτάσαμε δηλαδή περίπου στην πλήρη εφαρμογή του Ν. 1828 για δύο συνεχόμενα χρόνια, από δύο διαφορετικές Κυβερνήσεις.

Παρ΄ όλα αυτά η κατάσταση παραμένει ίδια και αυτό είναι βέβαια που έχει μεγάλη σημασία. Αυτό λοιπόν οφείλεται σε δύο λόγους. Πρώτος λόγος είναι  ότι έχει υπονομευτεί η οικονομική αυτοτέλεια και επάρκεια των Δήμων, ακριβώς απ΄ τον τρίτο λόγο που μνημονεύσαμε στην αρχή, δηλαδή την υπέρμετρη αύξηση του λειτουργικού τους κόστους. Έτσι λοιπόν απαιτείται για την έξοδο από την κρίση, κάθε ενός Δήμου αλλά και του συνόλου τους, να εκπονηθεί ένα συνολικό επιχειρησιακό σχέδιο για την εξυγίανση των οικονομικών της αυτοδιοίκησης, όπως και η εκπόνηση απ΄ την πλευρά του κάθε Δήμου ενός τέτοιου σχεδίου. Ο δεύτερος λόγος, που έχει και μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αφορά τον ίδιο το Ν. 1828.

Η «κόπωση»  του συγκεκριμένου Νόμου είναι νομίζω πλέον σαφέστατη. Στην πλήρη του εφαρμογή ο 1828 δεν μπορεί να καλύψει τις σημερινές ανάγκες της αυτοδιοίκησης. Αυτό βέβαια μας φέρνει μπροστά σε μεγάλες αποφάσεις που φαίνεται για την ώρα τουλάχιστον ότι δεν είναι έτοιμη να πάρει η Κυβέρνηση. Για να αντιμετωπίσουμε όμως αποτελεσματικά τη σημερινή κατάσταση, πρέπει να προχωρήσουμε σε μια γενναία και ριζική τομή που δεν είναι άλλη από τη φορολογική αποκέντρωση. Αυτή είναι η σταθερή και ξεκάθαρη θέση της ΚΕΔΚΕ.

       2. Πρώτα απ΄ όλα, όπως είπα και νωρίτερα, να ξεκαθαρίσουμε ότι από το 2002 και μετά δεν έχει υπάρξει καμιά μεταφορά αρμοδιότητας χωρίς τους απαιτούμενους πόρους. Έχει σημασία να τονίσουμε ότι στην προηγούμενη δημοτική περίοδο κινητοποιηθήκαμε έντονα κατά την αναθεώρηση του Συντάγματος και πετύχαμε ομοφωνία στη Βουλή, σώζοντας την τελευταία στιγμή το παιχνίδι.  Από τότε, την κάθε μεταφορά αρμοδιότητας, την προστατεύει μια πιο σαφής και ρητή διατύπωση του Συντάγματος, απ΄ αυτή που ίσχυε προηγουμένως, και έτσι δεν υπήρξε καμιά μεταφορά αρμοδιοτήτων χωρίς πόρους.

Επεστράφησαν δε όλες οι προσπάθειες που έγιναν τόσο από την προηγούμενη όσο και από τη σημερινή Κυβέρνηση για κάτι τέτοιο. Σε ό,τι αφορά όμως τα συγκεκριμένα θέματα που θέτετε, πρέπει να πούμε ότι δεν έχει προβλεφτεί κάποιο κονδύλιο στον κρατικό προϋπολογισμό του 2005 και από εκεί βέβαια πηγάζει και το πρόβλημα και η συνακόλουθη ανησυχία και η κινητοποίηση μας. Αυτή τη στιγμή η υπόθεση έχει πάρει ένα δρόμο που είναι πολύ συγκεκριμένος. Έχουμε συναποφασίσει με τον Υπουργό Εσωτερικών κ. Παυλόπουλο να υπάρξει γραπτή διαδικασία για να έχει δεσμευτικό χαρακτήρα, σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες που μνημονεύετε αλλά και άλλες. Η θέση της ΚΕΔΚΕ έχει δουλευτεί από έγκυρους Συνταγματολόγους και επιστήμονες του διοικητικού δικαίου και αναμένεται από μέρα σε μέρα η γραπτή απάντηση της Κυβέρνησης δια του Υπουργού των Εσωτερικών.

 Κατά τα άλλα και επειδή ακριβώς δεν έχουν προβλεφτεί πόροι αλλά και διότι δε γνωρίζουμε ποια θα είναι τελικά η στάση της Κυβέρνησης, έχουμε κάνει ανάλογη προετοιμασία από καιρό, με συγκεκριμένες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας που θα θέσουν φραγμό στην μονιμοποίηση συμβασιούχων που σήμερα πληρώνονται απ΄ τον κρατικό προϋπολογισμό και αύριο σύμφωνα με το Προεδρικό διάταγμα 164 θα πληρώνονται απ΄ τους προϋπολογισμούς των Δήμων. Θα ήθελα όμως σ΄ αυτό το σημείο να κάνω ένα σχόλιο.

Δημοτική αστυνομία σημαίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για την ποιότητα ζωής σε κάθε πόλη. Σχολικοί φύλακες σημαίνουν λιγότερες φθορές στα σχολεία. Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών, Βοήθεια στο Σπίτι, Παιδικοί Σταθμοί σημαίνουν ένα νέο πιο διευρυμένο και διακριτό ρόλο της αυτοδιοίκησης. Μια διαδικασία δηλαδή που εμείς δε θέλουμε να σταματήσει. Είναι καθαρή η θέση μας και η στόχευση μας και το θέμα αυτό θα μπορούσε να αντιμετωπισθεί μ΄ ένα ευρύτερο πνεύμα και όχι στενά μέσω της Συνταγματικής επιταγής, αν είχε ανοίξει ο δρόμος για την φορολογική αποκέντρωση. Με τα δεδομένα όμως που υπάρχουν σήμερα ή θα καλυφθούν οικονομικά απ΄ το κράτος αυτές οι αρμοδιότητες ή θα πάψουν να ασκούνται.

            3. Το ζήτημα των παρακρατηθέντων πόρων, τουλάχιστον ως προς τον προσδιορισμό του ποσού που δεν έχει αποδοθεί στα 15 χρόνια εφαρμογής του Ν.1828, βρίσκεται στο τέρμα του. Είμαστε πολύ κοντά στο να συμφωνήσουμε ανάμεσα στους υπολογισμούς που κάνει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, απ΄ τη μια μεριά και η ΚΕΔΚΕ από την άλλη. Αυτό που έχει σημασία στην περίπτωση των παρακρατηθέντων είναι ότι πρώτα απ΄ όλα, δεν πρέπει να συνεχιστεί η παρακράτηση και δεύτερο και κυριότερο ότι θα πρέπει, κάτι που νομίζω πως είναι επιθυμία και της Κυβέρνησης, η πρακτική αυτή να σταματήσει οριστικά.

Είναι μια πηγή κακοπιστίας ανάμεσα σε κράτος και αυτοδιοίκηση η παρακράτηση, και αυτό αφορά, διαχρονικά, όλες τις κυβερνήσεις απ΄ το 1990 μέχρι σήμερα. Είναι μια πληγή που πρέπει να κλείσει. Κατά τα άλλα η Κυβέρνηση είναι γνωστό πως έχει δεσμευτεί ότι με τη μορφή των ομολόγων κάποιας χρονικής διάρκειας, από 5 έως 15 χρόνια, θα αποπειραθεί να αποδώσει αυτούς τους πόρους και η δέσμευση είναι συγκεκριμένη και αναφέρει ότι η εξέλιξη αυτή θα υπάρξει ως το τέλος του έτους.

        4. Με τα σημερινά δεδομένα θεωρώ πως τρεις μεγάλες πολιτικές μπορούν να μας οδηγήσουν σε μια εντελώς διαφορετική εικόνα αντάξια πραγματικά των προσδοκιών των πολιτών. Πρώτα απ΄ όλα απαιτείται ένα σχέδιο, εξυγίανσης των οικονομικών της Αυτοδιοίκησης, τόσο συνολικά όσο και καθενός Δήμου χωριστά. Δεύτερον, η αυτοδιοίκηση πρέπει να ενισχύσει ποιοτικά το ανθρώπινο δυναμικό της τόσο με τη στελέχωση της με καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό όσο και με την επιμόρφωση του σημερινού ανθρώπινου δυναμικού της. Τρίτον, η αυτοδιοίκηση καλείται να μπει στη πρωτοπορία της κοινωνίας των νέων τεχνολογιών, της κοινωνίας της γνώσης και της πληροφορίας και υπάρχουν τόσες αξιόλογες πρωτοβουλίες, μια απ΄ τις οποίες αφορά και το Δήμο του Κορυδαλλού.

Πρέπει να πω ότι ήδη εδώ και ένα περίπου χρόνο, ανάλογη πρωτοβουλία εξελίσσεται σε κεντρικό επίπεδο από την ΚΕΔΚΕ προκειμένου ο ηλεκτρονικός Δήμος ν΄ αποτελέσει μια πραγματικότητα για όλη την Ελλάδα. Έχουμε χάσει πολλές ευκαιρίες και πολλά τρένα. Το τρένο της νέας τεχνολογίας και της καινοτομίας  δεν πρέπει να το χάσουμε. Όλα αυτά βέβαια και, κυρίως, τα δύο πρώτα αφορούν μια σημερινή εικόνα. Η τελευταία προτεραιότητα, στην οποία έδωσα και μεγαλύτερη βαρύτητα μας πάει σε μια άλλη εποχή. Μιλώντας λοιπόν για μια άλλη εποχή στην αυτοδιοίκηση θα πρέπει ν΄ ανοίξουμε επιτέλους το κεφάλαιο που λέγεται φορολογική αποκέντρωση. Είναι η μητέρα των μεταρρυθμίσεων. Είναι η μεταρρύθμιση εκείνη η οποία θα μας οδηγήσει στην αυτοδιοίκηση της αυτοτέλειας και της ευθύνης. Θα οδηγήσει σε μια εντελώς διαφορετική και δυναμική σχέση την κοινωνία με την αιρετή της αρχή, θα καταστήσει την αυτοδιοίκηση τοπική κυβέρνηση και θα απελευθερώσει τις δυνάμεις των τοπικών κοινωνιών. 

        5. Ο νέος Κώδικας, σύμφωνα με δήλωση του Υπουργού, μέχρι τέλος Ιουνίου θα ολοκληρωθεί. Την καθυστέρηση βέβαια, θα πρέπει να τονίσω, πως την είχαμε προβλέψει απ΄ την αρχή. Ο νέος Κώδικας πάντως, σε κάθε περίπτωση, θα χαρακτηρίσει τη νέα δημοτική περίοδο που θ΄ αρχίσει το 2007, αν και είναι πολύ πιθανό να εφαρμοσθεί από το Γενάρη του 2006. Αυτό που έχει σημασία όμως συζητώντας για τον Κώδικα είναι να θέσουμε ένα ζήτημα. Ποιό είναι τελικά το περιεχόμενο του νέου Κώδικα. Υπάρχουν πολλές ενδιαφέρουσες πτυχές, πολλά θέματα προσεγγίζονται μ΄ ένα πιο σύγχρονο τρόπο, με τη δουλειά που έγινε και με την προηγούμενη Κυβέρνηση και με τη σημερινή. Επίσης αντιμετωπίζονται πολλά προβλήματα που αφορούν την καθημερινή λειτουργία των Δήμων με βάσεις τις προτάσεις και τις αποφάσεις που έχει πάρει η σχετική επιτροπή. Πρέπει όμως να τονίσω πως αυτός ο Κώδικας, όπως και αυτός της προηγούμενης Κυβέρνησης, σε καμιά περίπτωση δεν συνιστούν τομή. Και δεν συνιστούν τομή για έναν απλό λόγο. Ο Κώδικας αφορά την αυτοδιοίκηση μ΄ ένα συγκεκριμένο ρόλο, στο συγκεκριμένο σύστημα διακυβέρνησης της χώρας μας σήμερα.

Απ΄ την ώρα που δεν ανοίγει τα κεφάλαια της περιφερειακής αυτοδιοίκησης και της φορολογικής αποκέντρωσης είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να διεκδικήσουμε και ν΄ απαιτήσουμε έναν Κώδικα πιο προωθημένο. Δε χρειάζεται όμως να είναι κανείς εξειδικευμένος στα θέματα της αυτοδιοίκησης για να καταλάβει ότι αν είχαμε ανοίξει παράλληλα τη μετεξέλιξη του Β΄ βαθμού σε περιφερειακό επίπεδο, με το πέρασμα όλης της ανάπτυξης σε μια αιρετή αρχή με αιρετό περιφερειάρχη και αν είχαμε ανοίξει και το θέμα των τοπικών εσόδων με την γενναία φορολογική αποκέντρωση θα έπρεπε να προβλέψουμε και ένα εντελώς  διαφορετικό Κώδικα.

Με την αποκέντρωση των περισσοτέρων υπηρεσιών κοντά στον πολίτη, δηλαδή στο Δήμο και με τη δυνατότητα του Δήμου να αντλεί έσοδα από την αγορά, τα ακίνητα και την τοπική κοινωνία γενικότερα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι θα έπρεπε να έχουμε ένα τελείως διαφορετικό θεσμικό περιεχόμενο στον Κώδικα. Απ΄ αυτή την άποψη λοιπόν ο νέος Κώδικας όπως είπα, έχει πολλές ενδιαφέρουσες πτυχές και προσεγγίσεις σε κεφάλαια και συγκεκριμένες παραγράφους αλλά δε συνιστά τομή.

       6. Ο μόνος λόγος που με κάνει να αισιοδοξώ είναι η πεποίθηση μου ότι αργά ή γρήγορα η Ελλάδα θα υποχρεωθεί να υιοθετήσει το αποκεντρωμένο μοντέλο με ισχυρή αυτοδιοίκηση σε ό,τι αφορά την οργάνωση της χώρας γιατί είναι ένα μοντέλο που έχει κριθεί οριστικά και αμετάκλητα και είναι στενά συνδεδεμένο με την αποτελεσματικότητα. Δύσκολα μπορεί κανείς ν΄ αντλήσει αισιοδοξία απ΄ τον κομματικό λόγο που είναι δειλός και επί της ουσίας συντηρητικός. Πρέπει να πω, και δεν συγχέω την ιδιότητα του αιρετού της αυτοδιοίκησης μ΄ αυτή του μέλους του Πολιτικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ, ότι στην πρόσφατη ομιλία του στο ΣΕΒ ο Γιώργος Παπανδρέου για πρώτη φορά έθεσε μια σειρά θέσεις για μια επανάσταση, κυριολεκτικά, στην αποκέντρωση και την αυτοδιοίκηση. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε όλοι οι αιρετοί πως πρώτη φορά απ΄ το στόμα ενός πολιτικού δεν ακούγονται απλά ωραία λόγια που χαϊδεύουν αυτιά, γύρω απ΄ την αποκέντρωση και την αυτοδιοίκηση, αλλά ακούστηκαν ρηξικέλευθες θέσεις.

Απ΄ την πλευρά μου βέβαια απ΄ τη στιγμή που συμμετέχω στο Πολιτικό Συμβούλιο του ΠΑΣΟΚ είναι βέβαιο πως υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία αυτό το γενικό πλαίσιο που έθεσε ο Γ. Παπανδρέου να το προωθήσουμε σε προγραμματική θέση. Είμαι όμως υποχρεωμένος, δυστυχώς, να πω ότι η σημερινή Κυβέρνηση  με την ολοκλήρωση του Κώδικα ολοκληρώνει το πρόγραμμα της, σε ό,τι αφορά την αυτοδιοίκηση.

Δεν μπορούμε όμως να παραμείνουμε σ΄ αυτή την κατάσταση, γνωρίζοντας μάλιστα το πόσο απέχουμε από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Αρκεί να πω ότι στην πρόσφατη σύνοδο κορυφής της αυτοδιοίκησης στο Βρότσλαβ της Πολωνίας φύγαμε με έντονο προβληματισμό, για να μην πω απαισιοδοξία, όλη η ελληνική αντιπροσωπεία καθώς ακούσαμε τον Πολωνό Πρωθυπουργό να στέκεται αυτοκριτικά μπροστά στους αιρετούς της αυτοδιοίκησης απ΄ όλη την Ευρώπη για το λόγο ότι οι Δήμοι στη χώρα του διαχειρίζονται μόνο το 25% του κρατικού προϋπολογισμού, τη στιγμή που η ελληνική πραγματικότητα δεν αγγίζει ούτε το ένα πέμπτο αυτού του ποσοστού. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς ότι στη χώρα μας έχουμε αργήσει απελπιστικά και πρέπει να προχωρήσουμε γρήγορα σε αποφάσεις.

 Οι αποφάσεις βέβαια είναι δύσκολες γιατί αφορούν το πολιτικό σύστημα στο σύνολο του, το σύστημα διακυβέρνησης στο σύνολο του, το επιτελικό κράτος, το λιγότερο κράτος, την ισχυρή κοινωνία και όλα αυτά τα ωραία συνθήματα που δεν μπορούν όμως χρόνια τώρα να γίνουν πραγματικότητα και μπορούν μόνο να γίνουν με αποκέντρωση και αυτοδιοίκηση.