ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Μέλος Εκτελεστικού Πολιτικού Συμβουλίου Κινήματος Αλλαγής

Newsletters

Γράψτε το email σας και πατήστε το πλήκτρο subscribe για να εγγραφείτε στα newsletters
Τηρείται ο "GDPR", ο νέος κανονισμός Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (EE 2016/679).
Please wait

Σελίδα στο Facebook

Twitter

radio spech

 
 

Σύνδεσμοι

parliament logo  pasok logo  facebook logo twitter logo

Εκλογές 2015

ΠΑΣΟΚ. Κρατάμε ψηλά την ευθύνη.

     1.  Έχει σημασία, πριν απαντήσω στα συγκεκριμένα ερωτήματα, να προσθέσω ότι δεν είναι θέση μόνο διοικητικών επιστημόνων και αναλυτών ότι η σύγχρονη οργάνωση ενός κράτους σημαίνει αποκέντρωση με ισχυρή αυτοδιοίκηση. Το συγκεκριμένο μοντέλο έχει δοκιμαστεί και έχει κριθεί τελεσίδικα ως το πλέον αποτελεσματικό μοντέλο κρατικής οργάνωσης. Αποτελεσματικότητα που σχετίζεται με οικονομικές αλλά και κοινωνικές παραμέτρους.

Τόσο δηλαδή με την  ανταγωνιστικότητα, για την οποία τόσος λόγος γίνεται σήμερα, όσο και με την  απαραίτητη κοινωνική συνοχή που είναι αίτημα των κοινωνιών στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Έτσι λοιπόν χώρες που έχουν υιοθετήσει εδώ και δεκαετίες πολύ προωθημένα αποκεντρωμένα μοντέλα, στη σημερινή εποχή της παγκοσμιοποίησης εντείνουν και βαθαίνουν τον αποκεντρωμένο χαρακτήρα και το αυτοδιοικούμενο μιας σειράς υποθέσεων.

Και το κάνουν τόσο για να σταθούν όρθιες στον αμείλικτο ανταγωνισμό όσο και για να κρατήσουν συνεκτική την κοινωνία τους.

 Δεν είναι τυχαίο ότι η Σουηδία, η Φιλανδία, η Δανία, χώρες που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις της ανταγωνιστικότητας παγκόσμια είναι παράλληλα και χώρες με μια θαυμαστή κοινωνική συνοχή και χώρες που έχουν έναν έντονα αποκεντρωμένο χαρακτήρα στην οργάνωση τους.

 Αυτές δε τις αποφάσεις τις έχουν πάρει εδώ και πολλές δεκαετίες. Μ΄ ένα τέτοιο κριτήριο νομίζω ότι η συζήτηση για την πραγματικότητα στην Ελλάδα μας οδηγεί στο συμπέρασμα πως η απόσταση μας απ΄ τις χώρες που προανέφερα είναι κυριολεκτικά τρομακτική. Δεν είναι λοιπόν ισχυρή η ελληνική αυτοδιοίκηση με βάση με σύγχρονες αντιλήψεις. Δεν έχουν σημασία οι επιμέρους αδυναμίες αλλά οι ευθύνες γι΄ αυτή την κατάσταση, οι οποίες βρίσκονται στο ίδιο το πολιτικό σύστημα και στο συγκεντρωτισμό που έχουν διαχρονικά υιοθετήσει όλες οι Κυβερνήσεις. Δεν θέλω ν΄ αδικήσω μ΄ αυτές τις απαντήσεις συγκεκριμένες και φιλότιμες προσπάθειες που υπήρξαν. Ούτε τις όποιες γενναίες και ριζικές τομές που επιχειρήθηκαν κατά καιρούς στο γενικότερο θεσμικό πλαίσιο της αυτοδιοίκησης.

Η εικόνα όμως που υπάρχει σήμερα στην ελληνική αυτοδιοίκηση είναι πραγματικά, τουλάχιστον, προβληματική. Οι Δήμοι είναι καχεκτικοί, η οικονομική τους κατάσταση είναι οικτρή, τα έσοδα που μπορούν να αντλήσουν με δική τους ευθύνη περιορισμένα. Αυτό οδηγεί στον εγκλωβισμό των κοινωνικών δυνάμεων που υπάρχουν σε μια τοπική κοινωνία και οδηγεί τη χώρα σε μια διαρκή αύξηση της απόστασης της απ΄ την Ευρώπη.

Αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί.

 Αρκεί να σας πω πως, πριν λίγες μέρες, ο Πρωθυπουργός της Πολωνίας μιλώντας στο σύνοδο κορυφής της ευρωπαϊκής αυτοδιοίκησης, στάθηκε αυτοκριτικά μπροστά στους αιρετούς απ΄ όλη την Ευρώπη, για το λόγο ότι οι Δήμοι στο νεοσύστατο κράτος της Πολωνίας, με τη σημερινή του μορφή, διαχειρίζονται μόνο το 25% του κρατικού προϋπολογισμού, και υποσχέθηκε πως το ποσοστό θα αυξηθεί ραγδαία τα επόμενα χρόνια.  Αντιλαμβάνεστε βέβαια με ποια συναισθήματα ακούμε εμείς, οι Έλληνες αιρετοί, τέτοιου τύπου προσεγγίσεις, όταν στη χώρα μας δεν μπορούμε να μιλάμε ούτε για το ένα πέμπτο του ποσοστού της Πολωνίας .

Το ζήτημα βέβαια είναι ότι πρέπει οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου να πάρουν τις ευθύνες τους και οι πολίτες να αντιληφθούν πως ο συγκεντρωτισμός έχει τρομακτικό κόστος και για την Πολιτεία και για την κοινωνία. Η αποκέντρωση, για παράδειγμα, των πολιτικών της απασχόλησης στη Δανία οδήγησε στον περιορισμό της ανεργίας στο ένα τρίτο, μέσα σε τρία χρόνια.

 Η μέθοδος ήταν απλή.

Καταργήθηκε ουσιαστικά και το Υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΕΔ της Δανίας και είχαν αυτά τα αποτελέσματα.

Κι ένα δεύτερο παράδειγμα συνοπτικά. Αν κανείς μπει στον κόπο να διαβάσει τους δείκτες με τους οποίους κρίνεται η ανταγωνιστικότητα μιας χώρας από τα διεθνή ινστιτούτα θα διαπιστώσει με έκπληξη ότι το 90% των δεικτών αποτελούν, στις χώρες που είναι στην κορυφή της ανταγωνιστικότητας, όπως είναι η Σουηδία και η Φιλανδία, τοπική υπόθεση. Είναι γνωστό βέβαια ότι η Ελλάδα στην ανταγωνιστικότητα είναι ουραγός και στην ανεργία πρωτοπόρα. Είναι ώρα λοιπόν για αποφάσεις, για ρήξεις και τομές και οι ευθύνες βέβαια και της Κυβέρνησης και των κομμάτων, αν δεν προχωρήσουν σε κάτι τέτοιο, θα είναι τεράστιες.

       2.  Οι αρμοδιότητες της ΚΕΔΚΕ προσδιορίζονται από Προεδρικά διατάγματα, τόσο αυτό που διέπει τη σημερινή της λειτουργία όσο και από ένα προηγούμενο. Είναι η κορυφαία συλλογική έκφραση των ΟΤΑ που οφείλει να υπερασπίζει τα συμφέροντα τους.

Έχει δηλαδή μια «συνδικαλιστική» διάσταση. Επίσης είναι ο θεσμοθετημένος συνομιλητής και σύμβουλος της Πολιτείας σε θέματα αυτοδιοίκησης, μια εξέλιξη που κατοχυρώθηκε στη δεκαετία του ’80.

Πρέπει να τονίσω πως εδώ και  6, περίπου, χρόνια και συγκεκριμένα απ΄ τον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ και μετά η ΚΕΔΚΕ αναγκαστικά έχει αναλάβει και έναν άλλο ρόλο. Το ρόλο της προώθησης της αποκέντρωσης και αυτοδιοίκησης, της ανάγκης της υιοθέτησης αυτών των αρχών. Όλων δηλαδή όσων ανέφερα στην πρώτη μου απάντηση και ο λόγος είναι απλός. Κάπου στον ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ εξαντλήθηκε η μεταρρυθμιστική πνοή του ΠΑΣΟΚ, που ήταν το κόμμα το οποίο απ΄ τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, για μια ορισμένη περίοδο, είχε πραγματικά πιστέψει στις έννοιες της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης και τις προωθούσε.

Από την ώρα που το πολιτικό σκηνικό έχει αλλάξει, η ΚΕΔΚΕ αναγκαστικά έχει αναλάβει επιπρόσθετα το ρόλο να προωθήσει τον δημόσιο διάλογο για την αναγκαιότητα σοβαρών μεταρρυθμίσεων. Μια ματιά στα προεκλογικά προγράμματα τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της Νέας Δημοκρατίας πείθει για του λόγου το αληθές.

      3.  Η κληρονομιά των ολυμπιακών ακινήτων δεν υπάγεται στις αρμοδιότητες της ΚΕΔΚΕ, ούτε έμμεσα ούτε άμεσα. Πιστεύω πως είναι μια εθνική κληρονομιά στην οποία με έμμεσο αλλά σαφή τρόπο έχουν ισχυρό ρόλο οι συγκεκριμένοι Δήμοι στα όρια των οποίων βρίσκονται οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Έτσι λοιπόν δεν υπάρχουν αντίστοιχα σχέδια για την αξιοποίηση τους γιατί δεν είναι αυτός ο ρόλος μας αλλά ούτε και η αρμοδιότητα μας.

Σήμερα πάντως δεν έχει και πολύ σημασία να μιλάει κανείς για σχέδια γιατί η Κυβέρνηση προώθησε και ψήφισε, μόνη της τελικά, το νομοσχέδιο για την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων μ΄ ένα τρόπο μη αποδεκτό απ΄ την αυτοδιοίκηση άρα και απ΄ την ΚΕΔΚΕ. Είναι γνωστή η αντίδραση της ΚΕΔΚΕ, της ΕΝΑΕ, του Τεχνικού Επιμελητηρίου κ.α. φορέων για τον τρόπο με τον οποίο προωθήθηκε ο συγκεκριμένος Νόμος καθώς είναι γνωστό ότι αφαιρούνται πόροι και αρμοδιότητες απ΄ την αυτοδιοίκηση.

Κυρίως όμως, και κατά τη γνώμη μου αυτό που είναι το σημαντικότερο, μείζονος σημασίας υπερτοπικές χρήσεις, χρήσεις οι οποίες θα επηρεάσουν τη ζωή όχι μόνο του λεκανοπεδίου Αττικής αλλά και περιοχών έξω απ΄ το λεκανοπέδιο, θεσμοθετούνται χωρίς καμιά κοινωνική διαβούλευση και χωρίς καμιά επιστημονική τεκμηρίωση. Μια τέτοια προσέγγιση είναι απαράδεκτη με βάση μια σύγχρονη αντίληψη και δεν είναι βέβαια το ζητούμενο αν θα συμμετέχουν ιδιώτες. Καλά θα κάνουν να συμμετέχουν οι ιδιώτες για την αξιοποίηση των ολυμπιακών ακινήτων, αλλά όχι μ΄ έναν τρόπο άναρχο όπως έχουμε συνηθίσει στη νεοελληνική παράδοση που έχουμε δημιουργήσει.

     4.  Η ΚΕΔΚΕ  ως συλλογική έκφραση των ΟΤΑ, αυτή την περίοδο έχει προτεραιότητες που κινούνται σε τρεις άξονες:

Ο πρώτος αφορά την κινητοποίηση μας για το ξεπέράσμα της οικονομικής κρίσης όλων ανεξαίρετα των Δήμων της χώρας καθώς είναι γνωστά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και βέβαια δεν μπορεί να γίνεται λόγος για περαιτέρω μεταρρυθμίσεις αν η σημερινή κατάσταση δεν ξεπεραστεί.

Η δεύτερη προτεραιότητα μας αφορά μια δυναμική παρέμβαση στο πρόγραμμα κοινωνία της πληροφορίας αφού μπορούμε ως αυτοδιοίκηση να κάνουμε άλματα κυριολεκτικά σ΄ αυτό τον τομέα δημιουργώντας τον ηλεκτρονικό Δήμο, ένα σύγχρονο Δήμο. Κάτι που θεωρώ πολύ κρίσιμο και απαραίτητο, μιας και είναι γνωστό ότι η αυτοδιοίκηση στην πατρίδα μας έχει χάσει πολλά τρένα και πολλές ευκαιρίες συγκρινόμενη μ΄ αυτή της Ευρώπης. Τουλάχιστον το τρένο της νέας εποχής δεν πρέπει να το χάσει.

Η τρίτη μας προτεραιότητα σχετίζεται με την απόφαση μας να προβούμε στην ίδρυση και λειτουργία του ινστιτούτου αυτοδιοίκησης που θα είναι πραγματικότητα σε λίγες εβδομάδες και το οποίο βέβαια καλείται να κινητοποιήσει όλο το επιστημονικό δυναμικό της χώρας με τεκμηρίωση και επιστημονικές αναλύσεις. Έτσι  θα μπορέσουμε ν΄ ανοίξουμε το δρόμο για πραγματική αποκέντρωση και αυτοδιοίκηση στην πατρίδα μας.